Fotograf: Joel Nilsson

Hon är Näringslivets mäktigaste 2019 – med makt att bygga en bättre värld

Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 har fokus på urbanisering, digitalisering, globalisering och miljö. Åsa Bergman är långvägaren som blev koncernchef för Europas största teknikkonsultbolag Sweco med 15 000 anställda i 70 länder och som nu leder arbetet med att bygga framtidens samhälle.

Som liten hade Åsa Bergman två riktigt stora drömmar. Den ena handlade om att råna ett konditori. Den andra handlade om att ha ett eget flygande tefat. Att råna ett konditori har hon numera strukit från listan.

”Ha, ha, den drömmen känns inte längre så relevant, nuförtiden har jag råd att köpa så många bakelser jag vill!”

Fast den där andra drömmen, att flyga sitt eget tefat, finns fortfarande kvar på listan och känns inte alls särskilt avlägsen. Särskilt inte ett tefat i form av till exempel en drönare och det skulle funka alldeles utmärkt att landa högst upp på toppen av det fjorton våningar höga Swecohuset i Marieberg i Stockholm.

Näringslivets mäktigaste kvinna 2019

Namn: Åsa Bergman.
Ålder: 51 år.
Familj: Två barn, 19 och 16 år, och sambo.
Bor: I Östersund och Stockholm.
Utbildning och karriär: Civilingenjör väg och vatten vid KTH i Stockholm. Började arbeta på arkitektbyrån FFNS efter examen, bolaget blev senare grunden till nuvarande Sweco. Hittills har hon arbetat 27 år på bolaget.
På fritiden: ”Vi bor precis bredvid skidstadion i Östersund, jag älskar fysisk aktivitet, det har jag alltid gjort. Jag springer, vandrar och åker skidor. Fysisk träning har bara blivit allt viktigare, särskilt när mitt ansvar på jobbet blivit större.”

Men mer om det senare.

Belägen vid foten av det ena fästet av Västerbron är utsikten över staden häruppe fullständigt storslagen. Solen gnistrar över ett vitt Stockholm och vid fönstret står en skarp kikare på stativ för den som kanske närmare vill spana in något av byggkonsultjättens pågående byggprojekt. Som till exempel Slussen, Karolinska sjukhuset eller Södra länken.

”Just nu har vi ungefär 27 000 olika bygg- eller infrastrukturprojekt som pågår någonstans runt om i Sverige”, berättar Åsa Bergman.

I deras hus på Gjörwellsgatan jobbar över 2 000 anställda och Sweco är Europas i särklass största arkitekt- och teknikkonsult med över 15 000 medarbetare utspridda över hela Europa. Under 2017 omsatte bolaget nära 17 miljarder kronor och redovisade ett resultat efter skatt på 1,2 miljarder kronor. Mätt i siffror var det bolagets fjärde bästa år på raken och under samma period har Sweco också ungefär fördubblat sin omsättning.

Med andra ord är konsultjätten både snabbväxande och lönsam och alla de där siffrorna kan förstås Åsa Bergman som ett rinnande vatten. Faktum är att hon inte har jobbat någon annanstans, hon började sin karriär på arkitektbyrån FFNS som blev grunden till nuvarande Sweco. Efter en civilingenjörsexamen på väg och vatten vid KTH började hon jobba som projektledare ute på byggen.

”På den tiden var jag den enda kvinnan. Men jag reflekterade aldrig över det, jag är uppvuxen i en familj där det faktum att jag är flicka inte spelade någon roll. Det var lika naturligt att jag som tjej kunde bli statsminister eller företagsledare.”

Hon minns bilturerna i Småland som liten med pappa byggingenjören bakom ratten. Han brukade stolt peka ut genom bilrutan, ”det där har jag byggt!”.

”Han brukade alltid säga att du ska jobba med något som du lämnar efter dig.”

Hittills har Åsa Bergman hunnit tillbringa 27 år på Sweco, närmast innan hon tog över som koncernchef för bolaget i april förra året jobbade hon som affärsområdeschef för Sweco i Sverige.

”Jag brukar alltid få frågan hur jag kan stanna så länge på ett och samma företag. Speciellt från människor som är yngre, de tror jag är en dinosaurie! Men för mig har det handlat om att jag hela tiden har fått nya utmaningar, mina förutsättningar har alltid förändrats och utvecklats.”

”Samtidigt har det lika mycket handlat om att det vi gör på Sweco bara känns mer och mer relevant. I vår värld, och det samhälle vi är med och utvecklar, måste vi hela tiden säkerställa att det vi gör verkligen är hållbart. Att få leda en sådan viktig verksamhet fyller mig med energi och motivation, det gör mig jättestolt. Och därför är jag också kvar i företaget.”

Och hur känns det nu att bli korad till Näringslivets mäktigaste kvinna?

”Det känns både fantastiskt och stort, jag har följt listan genom åren och ibland förstås tänkt på hur det skulle vara att hamna i toppen. Jag är en tävlingsmänniska! Men jag ser det framför allt som en utmärkelse för Sweco, för det vi står för som företag. Att vi är ett modernt och jämställt företag och det faktum att vi sysslar med att planera framtidens städer och samhälle. Det är ett väldigt stort ansvar.”

Har du haft siktet inställt på att bli högs­ta chefen för Sweco?

”Nej, jag har aldrig egentligen jagat chefspositioner. Under hela min karriär har jag hela tiden tänkt att jag har ett ansvar att göra det absolut bästa utifrån den position jag har just då. Men jag har alltid haft höga ambitioner när det gäller att utveckla och leda verksamheter och när jag fick möjlighet att ta det här jobbet kändes det fantastiskt. Några av mina bästa minnen handlar om de gånger jag fått frågan om att ta på mig mer ansvar, det är dagar fyllda av glädje, framgång, hopp och bekräftelse. ’Wow, nu har jag en ny spännande utmaning framför mig!’”

Att du är en tävlingsmänniska, vad kommer det ifrån?

”Det vet vi nog alla att det handlar om ett behov av bekräftelse … Men det måste vara rätt typ av bekräftelse, i en sådan här omgivning kan inte alla vara nöjda. Jag måste förstås ibland fatta beslut som är obekväma och där alla inte håller med. Det absolut viktigaste för mig är att leverera det som jag har åtagit mig och att nå de mål som är uppsatta.”

Du är en vinnarskalle med ett passionerat intresse för ledarskap.

”I grunden har jag ett stort intresse för andra människor, men också ett stort intresse för hur man faktiskt lyckas att leverera. Hur får du en individ, och en grupp, att prestera så bra som möjligt?”

”Jag har aldrig direkt haft några specifika förebilder vad gäller ledare. I stället har jag under hela min karriär observerat ledare runtomkring mig och reflekterat kring deras beteenden, ’att göra så där är bra, att göra så där är mindre bra’. Och så har jag sorterat olika ledarskapsbeteenden i bra och dåligt och försökt bygga upp min egen portfölj av bra ledarstilar.”

Så ge mig dina bästa ledarskapskort i bralådan!

”Att se till att människor i din organisation känner sig sedda, bekräftade och trygga. En miljö där medarbetare kan sträcka sig långt, arbeta hårt och våga testa nya saker. Och det skapar du genom att alltid stötta dina medarbetare, både i med- och motgång. Jag blir aldrig arg när någon har gjort ett misstag.”

”Ett annat viktigt kort är att som chef vara väldigt tydlig med dina förvänt­ningar. Att alla som du jobbar med verkligen förstår vad som är det långsiktiga målet. Och som ledare måste du vara duktig på att förklara varför det där målet är så viktigt, verkligen klä det i kött och blod. Då skapar du också en kultur där män­niskor kan navigera och fatta egna beslut när allt inte alltid går som planerat.”

”Ett tredje brakort är att se till att skapa riktigt starka team. Ju starkare team du lyckas bygga, desto större utväxling skapas eftersom alla män­niskor bär på olika förmågor. Kan du få till team som samarbetar och bygger på varandras kunskap och reflektioner så kan du skapa både insikter, lösningar och en motor som presterar mycket tillsammans. Och för att bygga de där starka teamen krävs det involvering och ett gemensamt ägarskap kring uppgiften som ska lösas och att verkligen lära känna varandra. Att göra saker tillsammans och lyckas bli framgångsrika, det är bland det roligaste som finns.”

Och vilka ledarskapskort ligger högst upp i dåliglådan?

”När det råder en företagskultur som präglas av rädsla, där människor backar undan och i stället blir detaljstyrande. Ingen vågar testa nya saker för alla är rädda för att göra fel. I sådana situationer tenderar människor också hela tiden att skydda och förklara sig, vilket i sig inte skapar en transparent miljö. Hos oss har det alltid varit ett inkluderande ledarskap även om vi ibland har utmaningar, bland annat när vi köper bolag som kanske har en annan typ av ledarskapskultur. Men de flesta anpassar sig till vår kultur och ibland handlar det helt enkelt om att våga byta ut ledare.”

Vad kan du själv bli bättre på?

”Jag lär mig något nytt varje dag, hela min karriär har jag sysslat med att utveckla mitt ledarskap. Samtidigt är också baksidan på mina styrkor ibland mina svagheter. Till exempel att jag är en väldigt relationsorienterad person som knyter starka band med människor och jag har en stor empatisk förmåga. Vilket är jättebra, det hjälper till att skapa förtroende, trygghet, bygga starka team och driva förändringar. Men att till exempel fatta beslut som handlar om att flytta på eller säga upp människor är jobbigare. Fast jag har tränat och reflekterat kring det genom åren.”

Åsa Bergman tog över som koncernchef för Sweco för ganska exakt ett år sedan. I sin nya roll har hon fått en mer internationell dimension, bolagets strategi för tillväxt bygger i hög grad på att köpa upp konkurrenter i andra europeiska länder för att sedan slå ihop organisationerna och ”swecofiera” kulturen.

”Då sprids vår kultur in i de nya bolagen på ett naturligt sätt.”

Köpet av Vectura år 2013 gjorde dem störst i Sverige och köpet av holländska Grontmij år 2015 gjorde dem störst i Europa.

Hon är tydlig med att hennes ledar­skap bottnar i starka värderingar, något hon fått med sig redan som liten tillsammans med en syster och bror från barndomshemmet i Småland. Hon återkommer gärna till ord som ”mångfald”, ”inkludering”, ”jämställdhet” och ”hållbarhet” för att beskriva sin grundsyn. Ett annat favoritord är ”säkerställa”, vilket skvallrar om hennes starka fokus på resultat och att se till att leverera mot högt uppsatta mål.

Beskriv företagskulturen på Sweco!

”Jag är extremt positiv till allt som driver mångfald och jämställdhet framåt, det är min grundsyn när det gäller företagande och företagsamhet. Jag tror på inkludering och människors lika värde och att allt vi gör blir mycket bättre när vi är heterogena som grupp. Ju mer blandad en grupp är, desto bättre presterar den. Och vem vill inte ha det bättre?”

”En annan viktig aspekt av vår företagskultur är också representation. Vi planerar och bygger framtidens städer och samhällen och måste förstås säkerställa att alla typer av människor är delaktiga i den processen. Dessutom behöver vi alla med rätt kompetens som vi över huvud taget kan får tag på, vi måste helt enkelt vara den mest attraktiva arbetsplatsen.”

Hur använder du bäst makten som Näringslivets mäktigaste kvinna?

”Makt skapar möjligheter att vara med och förändra. För mig är det viktigt att säkerställa att det skapas förutsättningar där människor kan växa och utvecklas. Jag får möjlighet att bedriva det ledarskap som jag tror på och att kunna vara en förebild. Och att vara delaktig i ett sammanhang som påverkar hela samhällsutvecklingen.”

Vilket plötsligt för oss tillbaka till vår diskussion i början om det där flygande tefatet som Åsa Bergman drömde om som liten. Det som växer fram i teamen på Sweco, och som sedan tar form på ritborden i bolaget, är vad som kommer bli verklighet ute i samhället om femton tjugo år. Det handlar bland annat om nya tunnelbanelinjer, höghastighetsjärnvägar, vad vi ska ha för typ av byggnader, vilka energikällorna ska vara, hur vägarna ska dras. Och hur transporterna ska ske.

Vi tar en runda ner genom huset och Åsa Bergman småpratar med varje person vi träffar, efter närmare trettio år på samma företag är det få hon inte känner personligen. Vi passerar igenom ett rum där team arbetar med att planera fram helt nybyggda städer i Kina.

”När du väl gått igenom det här huset, våning för våning, så lovar jag att du också vill börja jobba här.”

Ge mig några konkreta exempel, hur ser det ut i mina kvarter i Hornstull om tjugo år?

”För det första sker det globalt en kraftig urbanisering, fler och fler flyttar in till städerna. Över hälften av alla människor bor redan i städer, år 2050 är den siffran över 70 procent. Det kommer förstås ställa stora krav i form av nya, smarta, effektiva och innovativa lösningar. Städerna kommer att vara mer människovänliga, med gröna odlingsmiljöer, fler cyklar och mycket kollektivtrafik och de bilar som ändå finns är helt fossilfria.”

”Men jag ser också framför mig en fortsatt levande glesbygd med bra och effektiva transporter, helst med järnväg. Eller med eldrivna drönare! Grejen är att alla tekniska lösningar redan finns, allt är bara en fråga om i vilken takt det genomförs!”, säger Åsa Bergman som själv sedan tio år tillbaka veckopendlar varje helg från lägenheten på Södermalm i Stockholm till huset i Östersund med tonårsbarnen och sambon Björn.

Men vänta nu, hur hållbart är det att flyga varje vecka?

”Inte alls! Jag brottas med det, men det är ett val som jag har gjort. Hade det varit möjligt att på ett effektivt sätt åka tåg mellan Stockholm och Östersund så hade jag definitivt gjort det. Jag försöker minimera mitt resande i övrigt och tar många videomöten över datorn.”

Vi har kommit ned till bottenvåningen på Swecohuset. I ett gigantiskt färgglatt rum har de inglasade mötesrummen längs väggarna fått namn efter möbelklassiker.

Det är högt i tak och ovanför oss sträcker våningsplan med öppna kontor ut sig. Särskilt stolt är Åsa Bergman över den kaxiga självbärande trappan mitt i vardagsrummet som slingrar sig uppåt, våning för våning.

”Arkitekterna trodde aldrig att det skulle gå att bygga en trappa på det viset. Men vi lyckades övertala en av våra gamla konstruktörer, som gått i pension för länge sedan, att tillfälligt komma tillbaka och hjälpa oss.”

Vad har du för råd till den som vill bli Näringslivets mäktigaste kvinna?

”Skaffa dig ett yrke som du brinner för! Och låt dina värderingar styra och driva dig framåt. Jag har aldrig haft som mål att ha makt, men när du väl har makt ger det dig möjligheter att påverka och förändra.”

Vad är det viktigaste du har lärt dina barn?

”Att bli självständiga. Och att allting är möjligt.” 

HELA LISTAN: Näringslivets mäktigaste kvinnor 2019