”Ring inte mig, jag ringer dig – i dag är det inte den som syns mest som säljer mest”

Traditionell marknadsföring bygger på att synas och höras. Men i en alltmer högljudd konsumtionsvärld finns det en tystare och mer framgångsrik strategi: att göra precis tvärtom.

Det är sannerligen inte lätt att köpa ett smycke av juveleraren Göran Kling. Nu har han visserligen en hemsida, men under alla ringar som ligger upp på sajten står det "sold out". Och varje ring är unik, de görs bara i en storlek så det går inte att beställa fler även om du är beredd att vänta.

Han har inte heller någon egen fysisk butik, säljer inte heller genom några återförsäljare och tar inte emot några beställningar. I princip det enda sättet att köpa hans ringar eller halssmycken, som är gjutna i silver, är genom att följa honom på Instagram där han ibland postar ett inlägg om en tillfällig popup-butik på en given adress, öppen under begränsad tid.

Just det, till saken hör också att Göran Kling just nu är Sveriges kanske mest efterfrågade smyckeskonstnär.

Läs hela Ulf Skarins spaning på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST