Fotograf: Pontus Lundahl/TT

”Äntligen en reaktion på trycket från kunderna”

Glädjande nog syns nu allt fler exempel på enskilda som tar ställning och organisationer som börjar lyssna på kunderna, skriver Åsa Uhlin, chefredaktör för Veckans Affärer.

Det rör på sig i resefrågan. Det händer verkligen grejer. Just i dagarna fick jag till exempel se ett pressmeddelande från en aktör inom sportområdet, vars vd åker tåg även till stora event i södra Europa. Han konstaterar att det är en tröskel i början men att det funkar när man väl vant sig.

Det handlar verkligen om vanan när det gäller att börja åka mer tåg. Jag sitter just nu med en (privat) bokning till London och märker hur det är lätt att bli stressad. Är det för kort bytestid? Hur långt är det mellan Gare du Nord och Gare de l’Est? (Åtta minuters promenad visade det sig efter en snabbgoogling.) Vad händer om vi missar tåget? Missat plan och stressat på flygplatser i en massa år har märkligt nog känts mer hanterbart.

Och ovanan märks även i organisationer och företag – men även där har man börjat öva. SJ till exempel, tittar på möjligheten att hjälpa oss som vill resa utomlands med tåg att boka digitalt. Dock är det oklart i vilken omfattning och när – men jag ser det som att de har börjat öva, och framför allt reagerat på trycket från sina kunder.

Jag får fortfarande många mejl från er läsare om hur ni gör för att minska klimatavtrycket – fortsätt att skriva, det finns massor med bra exempel och väsentliga infallsvinklar. Många påpekar att det smartaste sättet att minska på flygresorna är helt enkelt att låta bli att resa. Men om man har känsliga frågor att avhandla känns kanske standardlösningarna för distanssamtal inte som de säkraste. Här kan du hitta lite tips på smarta lösningar även för de tillfällena. 

I dag, onsdag, ska jag också träffa representanter för Transporföretagen, som vill berätta om hur flyget arbetar med hållbarhet. Det ska bli intressant, jag återkommer om vad jag fick höra.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.