Fotograf: Jenny Kane/AP

Spotify har nått 1 miljon användare i Indien bara några dagar efter lansering

Nya uppgifter skvallrar om indiska marknadens potential.

Musikströmningstjänsten Spotify har efter lanseringen i Indien i torsdags nått en miljon användare i landet, där bolaget har lanserat både betal- och gratisversionen.

Det skriver branschtidningen Variety på måndagen.

Spotifys priser på den indiska marknaden är betydligt lägre i jämförelse med andra regioner. Premiumversionen kostar motsvarande omkring 15 kronor.

Lanseringen i Indien skedde trots en utdragen tvist angående licensavgifter med skivbolaget Warner.

Den indiska marknaden domineras av lokala musiktjänster som Gaana. Bolaget sade sig i augusti ha passerat 75 miljoner användare. Andra lokala tjänster är Saavn och Hungama.

Sedan tidigare verkar dessutom amerikanska teknikjättar som Apple Music, Amazon och Google Play i landet.

Spotfify-aktien gick mot strömmen under måndagens handel i New York och stärktes 0,9 procent.

Läs mer: Abonnemang för 15 kronor i månaden – nu lanserar Spotify i Indien


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.