Fotograf: Jenny Kane/AP

Spotify har nått 1 miljon användare i Indien bara några dagar efter lansering

Nya uppgifter skvallrar om indiska marknadens potential.

Musikströmningstjänsten Spotify har efter lanseringen i Indien i torsdags nått en miljon användare i landet, där bolaget har lanserat både betal- och gratisversionen.

Det skriver branschtidningen Variety på måndagen.

Spotifys priser på den indiska marknaden är betydligt lägre i jämförelse med andra regioner. Premiumversionen kostar motsvarande omkring 15 kronor.

Lanseringen i Indien skedde trots en utdragen tvist angående licensavgifter med skivbolaget Warner.

Den indiska marknaden domineras av lokala musiktjänster som Gaana. Bolaget sade sig i augusti ha passerat 75 miljoner användare. Andra lokala tjänster är Saavn och Hungama.

Sedan tidigare verkar dessutom amerikanska teknikjättar som Apple Music, Amazon och Google Play i landet.

Spotfify-aktien gick mot strömmen under måndagens handel i New York och stärktes 0,9 procent.

Läs mer: Abonnemang för 15 kronor i månaden – nu lanserar Spotify i Indien


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST