ANNONS

5 konkreta tips: Så boostar du ditt företags kreditvärdighet

Låg kreditvärdighet kan göra att ditt företag går miste om viktiga affärer. Som tur är finns det enkla metoder för att boosta företagets anseende.

Ditt företags kreditvärdighet kan kortfattat beskrivas som ditt företags bedömda återbetalningsförmåga, eller som sannolikheten att du kommer fullgöra dina åtaganden gentemot dina affärspartners, vare det sig är leverantörer eller långivare.

“Kreditvärdigheten är viktig i alla affärsrelationer, men kanske allra viktigast i relationen mellan låntagare och långivare. Den visar helt enkelt hur stor sannolikheten är för att du betalar tillbaka. En hög kreditvärdighet visar att du är trygg att göra affärer med, det blir ett sätt att kvantifiera din stabilitet och trovärdighet”, säger Alexis Kopylov, vd för DBT Företagslån.

I värsta fall kan en låg kreditvärdighet innebära att kunder och leverantörer blir avskräckta – och helt enkelt inte vill göra affärer med dig.

Alexis Kopylov, vd för DBT Företagslån.

“Det gäller att kunna uppvisa trovärdighet, och din historik ska ge tyngd åt det du säger att du ska göra i framtiden. Som tur är finns det enkla metoder för detta.”

5 tips för att boosta din kreditvärdighet

1. Ordning och reda lönar sig

Se till att ha fungerande rutiner kring fakturor, så att du slipper onödiga betalningsanmärkningar och i värsta fall kronofogden.

2. Säkra en god likviditet och stark kassa

En god likviditet och stark kassa ger dig som företagare andrum och trygghet i din verksamhet. Följ upp likviditeten kontinuerligt med några enkla nyckeltal och gör den till en del av din veckovisa uppföljning. Undvik problem med den egna kassalikviditeten, det kan indirekt påverka ratingen negativt.

3. Starka finanser visar på uthållighet  

En hög soliditet visar på styrka i bolaget – högre soliditet ger därmed en högre kreditvärdighet. Att återinvestera företagets vinstmedel i verksamheten kan därför vara väldigt positivt för din kreditvärdighet. Genom ett högt eget kapital blir kreditvärderingsbolagens modeller dessutom mer förlåtande mot enstaka betalningsanmärkningar.

4. Arbeta långsiktigt – prioritera kontinuitet

Företag som jobbar långsiktigt har oftare en högre kreditvärdighet. Förändringar i styrelsen, eller byte av revisor, är en indikator på att något har hänt, vilket påverkar ditt bolags rating negativt. Fokusera därför på kontinuitet i ägarstrukturen och styrelsen. Tänk också på att styrelsemedlemmarnas historik påverkar ditt bolags kreditvärdighet. Har de varit involverade i bolag som har gått i konkurs så kommer det att sänka din rating. Så de du omger dig med kommer att påverka bilden av dig och ditt företag.

5. Ha koll på dina affärsrelationer

Att ha en bra och nära relation med dina kunder och leverantörer är inte bara bra för affärerna utan kan även ha en direkt inverkan på din kreditvärdighet. Går en av dina kunder eller leverantörer i konkurs kan det påverka din verksamhet eller skapa problem med den egna likviditeten, vilket i slutändan kan dra ner din kreditvärdighet. Genom att ha en god och löpande relation kan du ligga steget före och undvika obehagliga överraskningar.

Läs mer om vad DBT företagslån kan hjälpa dig med här! 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.