Fotograf: Jessica Gow/TT

Jätteannonsörer stoppar reklam på Youtube efter ny kontrovers

Flera stora annonsörer har pausat sina annonser på Youtube efter att en videobloggare påpekat att deras innehåll visas i samband med att barn sexualiseras.

Livsmedelsjätten Nestle och Fortnite-utvecklaren Epic Games har valt att stoppa sina annonser på Youtube, skriver Techcrunch.

Även McDonald's och Disney har pausat sina annonser, enligt Wall Street Journal respektive Bloomberg.

Bakgrunden är att bolagens annonser kan ha visats i samband med stötande innhehåll på plattformen. Även 2017 drog flera stora annonsörer in, eller pausade, sina annonser på Youtube efter att de hamnade bredvid videos med extremistiskt innehåll.

Den nya kontroversen tog fart efter att en videobloggare lade upp en video och ett Reddit-inlägg som beskriver hur Youtubes algoritmer kan göra att den som söker efter exempelvis "bikini haul", videos där vuxna kvinnor visar upp badkläder de köpt, snabbt kan ledas vidare till videoklipp och kommentarer där barn sexualiseras. Det skriver The Verge.

I ett uttalande till Techcrunch säger en talesperson för Youtube att de omedelbart raderat berörda konton och kanaler och rapporterar olagligheter till myndigheterna. Dessutom ska man ha stängt av kommentarsfältet till "tiotals miljoner" videoklipp där barn figurerar.

"Det finns mer att göra, och vi fortsätter att försöka förbättra oss och fånga upp missbruk tidigare", skriver talespersonen.

Läs även: Så kan Elon Musk bli Pewdiepies vapen i kampen om Youtube-tronen


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.