Fotograf: Surfcleaner / Jordan Strauss/Invision/AP via TT

Housestjärnan Axwell pumpar in pengar i hennes bolag – ska städa haven på plast

Axwell från Swedish House Mafia hittade Surfcleaner efter en artikel i Veckans Affärer. Nu har han blivit aktieägare och lanserat idén om att kunna ”adoptera” en Surfcleaner.

I höstas blev Christina Lundbäck kontaktad av Axwell från Swedish House Mafia som nu har återförenats och kommer att ha nypremiär i början av maj.

”Det var Max Holmstrand, Axwells agent som ringde mig. Han och Axwell hade läst om oss i Veckans Affärer och sedan följt oss ett tag. Nu undrade han om vi var intresserade av att träffa dem och berätta mer om bolaget”, säger Christina Lundbäck.

Läs även: Hennes dammsugare ska rädda haven från plasten

Det var Christina Lundbäcks pappa, som var hjärtspecialist, som redan 1994 började undersöka hur hjärtats funktion skulle kunna översättas till industriella pumpar. Han tog patent på sin innovation.

Men först för några år sedan kom uppfinningen tillrätta i ett allt större fokus på miljön. Efter att hennes pappa gick bort för två år sedan har hon gjort en nystart av Surfcleaner och är förutom bolagets storägare även marknadschef.

Surfcleaner flyter på vattenytan och samlar in och separerar allt som flyter – från det tunnaste oljeskimmer till tjock olja, slam och skräp. Tekniken bygger på så kallad gravimetrisk separation och Surfcleaner kan i ett steg separera upp till 100 procent av det flytande ämnet med en kapacitet på upp till 8 000 liter i timmen.

En propeller i botten skapar undertryck som suger skräpet ned i behållaren och separeras. När behållaren är full töms den automatiskt och olja och skräp kan återanvändas. Den kan användas i trånga brunnar, hamnar och ute till havs och kan drivas med solenergi, vilket inte andra liknande produkter gör enligt Christina Lundbäck.

”Axwell blev jätteintresserad av att investera i oss efter att ha fått se vår affärsplan. De flyger mycket och exponerar jorden på flera sätt och nu vill de ge tillbaka genom att marknadsföra produkten under sin världsturné.”

Axwell var en av flera andra privata investerare, varav många industriella, i emissionen på 4 miljoner kronor som gjordes i december i fjol.

Men Axwell har inte bara blivit aktieägare i Surfcleaner, han har också lagt fram idén om att kunna ”adoptera en Surfcleaner” .

”Det handlar om att man som privatperson kan gå in och köpa en liten del av ett Surfcleaner-projekt, följa dess framsteg och chatta med andra delägare genom en app. En jättebra idé som vi gick igång på direkt”, säger Christina Lundbäck.

Idag finns en stor efterfrågan från såväl nationella som internationella kunder på Surfcleaners produkter, uppger bolagets vd Mikael Andersson.

Mer läsning: Plastberget växer lavinartat – här är innovationerna som kan vända trenden