Så utformar du ett incitamentsprogram på ditt företag: ”Enkla lösningar är bäst”

Bonus, aktier eller optioner? Det finns en övertro på vad ett incitamentsprogram kan åstadkomma. Ska ditt företag implementera ett program är ofta relativt enkla lösningar att föredra, enligt Johan Österlund, expert på området.

Varför vill du ha ett incitamentprogram? Det är det första du ska fråga dig, oavsett vilket bolag du leder, enligt Johan Österlund, Sverigechef för affärsområdet Career på Mercer.

"Det finns en övertro att incitamentsprogram ökar motivationen och arbetsprestationen. Det är alltifrån självklart", säger han.

Han avråder från komplicerade lösningar som kan bli dyra, administrativt tunga och med risk för suboptimering.

"Håll programmet så enkelt som möjligt om det inte finns skattemässiga fördelar, vilket det i princip inte finns i Sverige i dag", säger han.

Om man bestämmer sig för att implementera ett incitamentsprogram är det väldigt viktigt att det blir rätt utformat, poängterar han. Själv har han en fäbless för olika former av kontantbaserade program eftersom dessa typiskt sett kräver mindre administration.

Läs hela guiden om incitamentsprogram på vår premiumsajt VA Insights:

  • Nackdelarna med incitamentsprogram som är utformade på fel sätt
  • Program utan tak vanlig fallgrop
  • Nyckelpersoner lockas inte av bonus
  • Optionsprogram eller inte?
     

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST