Fotograf: Unsplash

Experttrojka: Nu kulminerar vår digitala olycka och ångest – det kan bara bli bättre

Vårt digitala liv måste inte göra oss mer olyckliga och mindre hälsosamma. Det hävdar en trojka experter som menar att det digitala livet kan ha nått samma ohälsosamma peak som rökning gjorde för 55 år sedan och att positiva signaler nu pekar på en mer sund inställning.

"Peak tobak."

Det kallas den milstolpe som USA passerade för drygt 50 år sedan när befolkningen rökte fler cigaretter än någonsin – 523 miljarder. Under fyra decennier och miljontals rökrelaterade dödsfall har tobak så sakteliga upphört att vara en statusmarkör.

I en tid där genomsnittsamerikanen lägger 11 timmar per dygn på det digitala tyder mycket på att vi kan ha nått samma ohälsosamma peak som en gång nåddes med tobak. Det hävdar en trojka experter – Carrie Barron, Nicco Mele och Michael Philips Moskowitz – i en HBR-artikel.

Det vill säga då vi spenderar mer tid på det digitala än att äta eller sova uppstår en rad hälsomässiga komplikationer där 1 av 5 amerikaner klassas som kliniskt deprimerade, medan tiotals miljoner människor lider av alltifrån mild eller måttlig ångest till olika former av humörsvängningar.

Problemet är bara att den tekniska utveckling som föder vårt digitala intag "springer snabbare" än forskningen och i väntan på riktiga genombrott om hur digital överkonsumtion får oss att må dåligt ser trion tre särskilt intressanta områden att jobba vidare med - digital läs- och skrivkunnighet, digital hygien och märkning.

1. Digital läs- och skrivkunnighet
Precis på samma sätt som att matpyramiden och tallriksmodellen har lärt oss näringslära behöver vi förstå vad digital näring är och vad det digitala kan göra med oss. I stället för att enbart adressera riskerna med för lång skärmtid vill trion gärna se att man lyfter fram potentiella fördelar nedbrutet på olika ålderskategorier.

2. Digital hygien
För att skydda sömn, förbättra våra relationer med andra och bekämpa utanförskap bör principer formuleras om vad som är att betrakta som digital hygien och när vi ska använda och inte använda digitalt innehåll. Då tvångskänslor och vana lätt blir stark med det digitala visar tidigare erfarenheter att det inte är lönt att eliminera skärmtid helt och hållet.

Läs även: Är du fast i mobilfällan? Här är 5 enkla knep för att slå dig lös

Trion konstaterar att techjättar som Apple och Google redan understöder "reformen" genom att introducera verktyg som övervakar och begränsar vår skärmtid, medan det finns en hel del att önska från bolag som Facebook och Twitter.

3. Transparent märkning
Det råder växande konsensus om att det efter framgångsrik märkning av alltifrån mat till film är hög tid att införa transparenta system för att märka och kategorisera digitalt innehåll.

Framsteg inom såväl neurovetenskap som psykologi har ytterligare ökat förståelsen för hur ämnen som dopamin, serotonin och oxytocin visar på starka samband mellan hur digitalt innehåll triggar igång vissa känslor.

Det innebär att vi förutom att inta rätt "portionsstorlek" med det digitala kan lära oss effekterna av det material som konsumeras.

Trion konstaterar att initialt har system för märkning en tendens att sprida sig långsamt, men snöbollen är snart i rullning.

Trots medvetenheten om att människor likt då många rökta cigaretter som borstbindare sällan ville ha det som var bra för dem, och techbolagen överlag visat sig ovilliga att göra det som är bäst för oss, anser trion ändå att staten bör gripa in först när alla övriga alternativ är uttömda.

Läs även: Knäpptyst digital detox är nya AW-trenden som ska rädda oss från att bli mobilzombies – vi har testat den


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  3. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  4. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.