Hoppa till innehållet

Häng med – här är framtidsjobben du inte visste fanns

Gig-manager, oldfluencer eller DNA-coach – det kan bli några av framtidens jobb, enligt en ny rapport 

“Vi som samhälle, och företagen, måste ta ansvar för att personalen inte hamnar på efterkälken”, säger Claes Åberg på TRR Trygghetsrådet.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad
Innehåll från MazdaAnnons

”Bilen är bränslesnål även med husvagn”

It-företagaren Claes Lindahl föll direkt för Mazda CX-60.
It-företagaren Claes Lindahl föll direkt för Mazda CX-60.

En stark laddhybrid som klarar både husvagn och båttrailer.

Dessutom ett utseende it-företagaren Claes Lindahl föll för direkt.

– När Mazda släppte bilder och information om den visste jag att ville ha den. Därefter var siktet inställt, säger han om CX-60.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här

Hösten 2022 var det dags för Claes Lindahl, 45, att skaffa ny bil. Han gjorde grundlig research och fastnade för Mazda CX-60. En sak han ville prova innan han beställde bilen var att provpacka, då trebarnspappan är i behov av ett väl tilltaget lastutrymme. Med sina 570 liter uppfyllde CX-60 kraven.

– Min förra bil var rätt stor i bagaget då den var fem meter lång. Men det här bagaget är högre och jag får in fler prylar än i den gamla bilen, mycket tack vare höjden på insynsskyddet, säger han.

Claes Lindahl gillar när bilen har något som sticker ut och slog till på en topputrustad Mazda CX-60, som är hans första egenägda Mazda.

– Jag lade till alla paket som fanns. Det är viktigt för mig att ha det lilla extra. Det förgyller bilen och förhöjer glädjen. Och varje gång jag kör den så känner jag att jag har valt rätt.

Utöver utseendet och lastutrymmet lyfter han den konkurrensmässiga prislappen och dragvikten på 2 500 kg.

– Den låg vettigt till i pris. Jag ville ha en stark laddhybrid som kan dra både husvagnen som väger 1 600 kg och släp.

Mazda CX-60 har fyrhjulsdrift och en stark drivlina på 327 hästkrafter. Det märks när man kör med husvagn, enligt Claes Lindahl.

– CX-60 oerhört stabil när man har en husvagn på dragkroken. Och den är brutalt stark när man slår på ”towing mode” som anpassar bilen till tunga drag.

– Dessutom är den bränslesnål även med husvagn. Jag körde 26 mil med fulladdat batteri vid start och då drog den 0,86 liter per mil.

Med två långa tonåringar hemma har familjen också en sjusitsig, ännu större bil för längre resor, då två av barnen ofta har med sina flickvänner. Men för kortare resor med två av barnen fungerar Mazda CX-60 utmärkt.

– 17-åringen är 197 centimeter så det blir trångt för honom bakom mig när jag kör, så han får sitta bakom min fru, men för en familj med mindre barn är den rymlig och stor.

Familjen bor i en villa två mil utanför Varberg. Många av körningarna, som när han handlar eller skjutsar hem barnens flickvänner, gör han på el.

– Längsta körningen utan att tanka har varit 327 mil. I augusti och september körde jag bara på el. Då letade jag aktivt upp laddstolpar på stan. När jag hade kört 2 000 mil hade jag tankat totalt 400 liter. För miljöns skull vill jag köra så mycket på el som möjligt.

Claes Lindahl tycker också mycket om bilens säkerhetssystem.

– Jag gillar att den flyttar mig på vägen om jag kommer för långt ut eller för långt in. Den rättar till mina misstag och finns där som hjälp.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här

 

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera