Krönika: Det här skiljer ut äkta influencers från amatörer

Veckans Affärers expert Folke Engholm om de viktigaste trenderna inom influencer-marknadsföring 2019.

Joeman heter en av Taiwans mest populära youtubers. Han släppte nyligen en video med titeln "Dilemman youtubers kommer att möta under 2019", i vilken han menade att marknaden för youtubers snabbt kommer att mättas under det kommande året. Men betyder det att hela influencermarknaden kommer att krascha under 2019?

Det uppenbara svaret på ovanstående fråga är "nej".
Det stämmer att det finns en risk att många inom marknadsföringsvärlden så småningom kommer att nedvärdera influencers betydelse, men faktum är att de kommer att fortsätta förändra hur sociala medier fungerar.

Det sägs att vem som helst kan bli en influencer bara man finns online och etablerar ett nätverk. Det stämmer såtillvida att det dyker upp mängder av influencer-wannabes, men ett bekymmer här för marknadsförarna är att de är alldeles för många. Det betyder i sin tur att endast en bråkdel av alla förhoppningsfulla kan leva och frodas medan resten slåss om de smulor som blir över.

Folke Engholm

Folke Engholm driver Viral Access, Asiens ledande influencer-bolag från Kina med över 90 000 knutna influencers. Han var också en av nyckelpersonerna i klocksuccén Daniel Wellingtons uppstart. Han medverkar regelbundet hos Veckans Affärer där han skriver om digital marknadsföring, sociala medier och influencers från sin horisont i snabbväxande Shenzhen, Kinas Silicon Valley.

Kort och gott: trenden fortsätter, men individerna gör det inte.

Så vad kan vi som jobbar i influencer-relaterade branscher göra? Mitt svar är: steppa up gamet, ta tjuren vid hornen och lös situationen. Men hur?

Det mest uppenbara du kan göra är att undvika ämnen som många redan ägnar sig åt. För när något nytt kommer ut på marknaden, till exempel det nya spelet eller den senaste techprylen, är det utan tvekan redan kända influencers som folk flockas till. Publiken saknar motiv att se sig om efter liknande innehåll någon annanstans, och därför är det inte troligt att mindre kända influencers kan bli berömda genom efterapning.

I stället för att göra samma sak gäller det att vara steget före och vara mer innovativ. I det här läget kan det ibland vara bättre att göra något helt annorlunda än vad andra influencers har gjort. Ja, det är riskabelt – men hög risk kan i det här fallet betyda hög avkastning.

Sedan har vi det här med autenticitet. I USA gillar folk mat från Whole Foods Market eftersom deras mat är ekologisk och känns mer äkta. Samma logik gäller för influencers. Vi är förbi den tid då folk slaviskt följde tv:s hjärntvättsinnehåll. Nu suktar man i stället undermedvetet efter något mer personligt, som en influencers innersta tankar, eller samtal mellan olika influencers. Därför bör influencers göra sitt innehåll mindre reklamlikt för att locka publik till sina kanaler. Folk vill inte ha mer innehåll som är generiskt och robotliknande.

Slutligen måste influencers alltid vara på sin vakt. Att vara influencer betyder att man är en sociala medier-observatör på heltid. Influencers vet att de bör hålla noggrann koll på vad som händer i deras kanaler genom att regelbundet bevaka sina siffror. På så sätt vet de exakt när deras innehåll blir viralt eller när något går fel och det dyker upp troll till exempel, och de vet på en gång hur de ska hantera situationen. Att hålla örat mot marken är a och o.

Ovanstående tips kan vara till hjälp när du ska hantera situationer som influencers högst sannolikt kommer att stöta på under 2019 då hela ekosystemet är mer nyckfullt och oberäkneligt än vad många hade väntat.

Men vad kan man då säga om utsikterna för att vara en influencer i denna tid?
Det finns faktiskt en del goda utsikter för influencers 2019. Vi har så klart trenden där sociala medier skiftar fokus från text först till bild först, vilket betyder att det krävs mer ansträngning för att hålla sig à jour då dessa influencers måste tänka på vilket slags innehåll som kan ha största möjliga genomslag hos publiken.

Sedan väntas den ökande andelen micro-influencers få större genomslag i kampanjer. Micro-influencers är de med under 10 000 följare, men de är genuint intresserade av produkten de lanserar, vilket kan göra deras kampanjande än mer effektivt.

Vi har även personalisering, som kommer att bli än mer avgörande inte bara under 2019 utan för en längre tid framöver. Detta då vi alla ser oss själva som viktigast i universum.

Sammanfattningsvis är sociala medier, precis som vanligt, i konstant förändring och fulla av ovissheter. Ingen vet vad som kommer att hända härnäst, så fastna inte – håll ögonen öppna och var gatusmart när det behövs.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.