VR floppar igen: Kunderna gäspar och bolagen flyr

För några år sedan såg det ut som att virtual reality skulle uppfylla sitt halvsekelgamla löfte och nå en massmarknad. Men kunderna sviker – igen.

 

När virtual reality för några år sedan plockades fram ur teknikhistoriens kuriosakabinett var förväntningarna höga. Efter flera tidigare floppar hade utvecklingen rört sig framåt rejält och priserna fallit.

2014 köpte Facebook VR-bolaget Oculus för 18 miljarder kronor. Nu fanns både finansiering och förtroende från ett av världens största börsbolag.

Samsung, Google, HTC och Sony satsade. Hundratals startupbolag växte fram bara i Europa, redo att på olika sätt kapitalisera på trenden.

Förväntningarna var stora när produkterna började nå marknaden för tre år sedan. Men det mesta tyder på att VR har floppat som konsumentprodukt. Ännu en gång.

Försäljningen av enheterna går trögt, ambtiösa satsningar på VR-center lägger ned och bolag som trott på tekniken styr om verksamheten.

Men det finns ett hopp för branschen, enligt en spel-vd som bränt sig på VR-hajpen.

Läs hela artikeln om VR-floppen på vår premiumsajt VA Insights:
 

Prova VA Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST