Fotograf: Wikimedia Commons

Investerar bara i bolag med nöjda medarbetare – kammar hem storkovan

Strunta i att djupdyka i årsredovisningar. Det räcker med att titta på hur nöjda medarbetarna är för att vaska fram köpvärda aktier, enligt Mårten Westberg som utklassar börsen med den strategin.

Mårten Westberg jobbade länge i medarbetarundersökningsbranschen och fick där unik inblick i mängder av data från olika bolag. Han upptäckte ett mönster – bolag med stigande medarbetarindex hade också stigande aktiekurser, berättar han i en intervju med tidningen Personal & Ledarskap.

Efter att Westberg lämnat undersökningsföretaget Netsurvey följde han 20 börsnoterade företag under tio år – och fick ett kvitto på att modellen levererar högre avkastning.

"Det är ungefär 2,5 gånger bättre att köpa aktier i ett företag där engagemanget stiger än där det inte gör det", säger han till tidningen.

Westberg har även själv investerat i aktier enligt samma modell. På två år ökade aktierna i spannet 44-78 procent, vilket var mer än dubbla avkastningen jämfört med börsindex.

"Analytiker kollar gärna produktutveckling, kundflöden, effektivisering och så vidare, men alla dessa processer drivs av personalens engagemang. Därför är engagemanget viktigast för aktiens utveckling", ­säger Westberg till tidningen.

Medarbetarundersökningarna får han tag på genom att helt enkelt fråga företagen. Utifrån dessa beräknar han ett indextal som avgör om en aktie är intressant eller inte.

Westberg driver i dag företaget Europeiska institutet för beteendevetenskaplig analys AB, inom beteendevetenskaplig analys, som samarbetar med universitet, skolor och bolag i Norden.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.