Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea. Fotograf: Flickr, Inter Ikea (montage)

Ikea lanserar ”Zalando för möbler” – byter strategi i e-handeln

Ikea-toppen Torbjörn Lööf avslöjar möbeljättens nya strategi.

Ikea är på väg att lansera en näthandelsplattform för möbler som inte bara tillhör det egna sortimentet, skriver Financial Times.

Det kan tolkas som ett steg bort från möjligheten att Ikea i framtiden kommer sälja sina möbler via någon av de globala e-handelsplattformar som Amazon och Alibaba, vilket varit uppe för diskussion tidigare.

"Jag tror det finns massvis av möjligheter. Se på Zalando, de är som en sorts plattform för mode och kläder, jag tycker det är ett väldigt spännande område att utforska", säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, bolaget som äger och kontrollerar Ikeas varumärke och koncept.

Den nya näthandelsplattformen kommer vara ett mellanting mellan Ikeas nuvarande sajt och de riktigt stora e-handelsplattformarna, uppger Torbjörn Lööf.

Vd:n understryker dock att Ikea inte förhandlar med några möbelkonkurrenter, men uppger sig vara redo att ta upp diskussionerna för att en mer branschspecifik plattform ska utformas.

"Det handlar lite om att forma sitt eget öde", säger Torbjörn Lööf.

Läs mer: Ikea efter Ingvar – missnöje, maktkamper och panikåtgärder


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.