Rut-entreprenören: ”Alla borde köpa bolag – vi svenskar är så fokuserade på att starta nytt hela tiden”

Att köpa bolag är hundra gånger enklare än att starta dem själv. Det hävdar i alla fall rut-entreprenören och Nannynu-grundaren Jeanette Holm. I dag omsätter hennes bolag 45 miljoner – men hon siktar på en miljard.

Det började för elva år sedan. Då hoppade Jeanette Holm av jobbet på corporate-avdelningen på finländska Evli bank efter ett knappt år.

”Det var inte min grej att sitta och göra slides. Jag gillar att träffa människor, vara visionär och kreativ. Så även om det var lärorikt på många sätt var det inte ett jobb som passade mig.”

Istället sökte hon till en entreprenörskapstävling anordnad av MTG. Hennes idé tog sig långt om än inte ända fram.

”Jag tror att jag var där sju gånger för att fila på idén, inte minst tillsammans med MTG:s vd, till jag insåg att idén inte var genomförbar. Då, 2006, var det poppis med pokerspel på nätet. Jag ville göra samma sak fast för spel som har mer med ens skicklighet att göra, men vi kom på att robotar troligen skulle komma att utmanövrera och lura mig.”

Fortsatte testa idéer

Även om just den idén aldrig fick se dagens ljus hade hon, då nyss fyllda 27, ändå fått en första smak på entreprenörskapet och ville ha mer. Hennes pappa gav henne en sista skjuts.

”’Kör ditt eget race. Om det går åt skogen så backar vi dig’, sa han.”

Nästa idé handlade om en maskin på flygplatser där resenärer kunde ladda ned musik och underhållning på sin dator eller Ipod. Den fick bra gehör hos potentiella kunder och partners men blev för svår och komplex för att den skulle gå att genomföra.

Moloken åkte hon till USA, där hon tidigare pluggat på universitet i Santa Barbara och i San Francisco, för att hämta ny inspiration och kraft.

Där snubblade hon över en bok med den mycket långa titeln ”The millionaire maker’s guide to creating a cash machine for life”.

”Den gav mig en aha-upplevelse. Det var genom den jag förstod att den första affärsidén ska vara något enkelt, en snabb väg att börja tjäna pengar på en möjlighet i marknaden. Något man kan lära sig bli entreprenör på.”

Rut-avdraget gjorde entré

Hon började fundera i nya banor och kom på idén att starta ett företag för barnpassning, för passa barn hade hon ju själv gjort som ung. Tajmingen var perfekt. Strax innan hade reglerna om rut-avdrag börjat gälla.

”Dessutom var tjänsten momsbefriad, arbetsgivaravgiften för ungdomar hade sänkts och vi hade inga konkurrenter.”

Nannynu som företaget kom att heta tog fart i princip omedelbart och är idag störst inom sin nisch på marknaden.

”Det har bara gått enkelt och vi har levererat vinst varje år sedan start.”

Men sommaren 2016 kom ett rejält bakslag för Jeanette Holm och hennes anställda: Rut-avdraget halverades i ett slag.

”Ganska snabbt sjönk snittfakturan med 40 procent. Tidigare hade våra kunder haft råd att låta barnen hämtas två gånger i veckan och nu drog många ned till en gång. Så vi ställde oss frågan: Ska vi ge upp eller ska vi köra vidare? Vi valde inte helt oväntat det senare”, säger hon och skrattar.

Efter en enkät till bolagets kunder stod det klart att städhjälp var det som prioriterades högst och först därefter kom barnpassning. Det blev starten för Jeanette Holms andra bolag, Tidynu.

Kom på att hon ville köpa bolag

Många av kunderna i Nannynu har idag också blivit kunder i Tidynu som i år väntas omsätta uppemot 10 miljoner kronor. Samtidigt var det svårt att hitta tillbaka till tidigare omsättningsnivåer för Nannynu. Så när Jeanette Holm 2017 var tillbaka fullt ut efter mammaledighet med två barn drog hon ett oprövat kort.

”Jag kom på att jag ville börja köpa bolag. Så jag lät alla i min bekantskapskrets veta att jag letade spännande bolag.”

Relativt snart hittade hon Nannyakuten som var till salu och som skulle komplettera hennes egen verksamhet på ett bra sätt.

”Att köpa bolag är hundra gånger enklare än att starta dem själv. Det tog bara några månader så hade vi fått tillbaka insatsen och direkt fick vi 6 miljoner kronor till i omsättning.”

”Herregud, alla borde köpa bolag. Vi svenskar är så fokuserade på att starta nytt hela tiden.”

Nästa förvärv blev Alltjänstpoolen, med fokus på trädgårdstjänster. Ägarinnan ville gå i pension och plötsligt kom Jeanette Holm att sitta på verksamheter i alla tre stora delar av rut-sfären.

Fick blodad tand

Hon hade fått blodad tand och gav sig självsäkert ut på djupare vatten.

”Jag köpte e-handelsbolaget Lekhallen. E-handel har alltid fascinerat mig och jag tänkte att vi ändå hade god kunskap av barnfamiljer.”

Men förvärvet blev ett misslyckande och Jeanette Holm kan såhär i efterhand konstatera att hon lyckades göra alla fel man kan göra när det kommer till att köpa bolag. Även det mest basala, att inte ha råd att anställa utan fastna i ”geggan” själv.

”Jag tyckte nog att själva dealen var bra, men sedan skulle lagret flytta upp från Trelleborg till Stockholm och då började problemen. Lokalen som vi hyrt var för liten, vi fick flytta runt alla prylar ett antal gånger och vi kunde knappt röra oss mellan hyllorna i lagret.”

När Jeanette Holm efter månader som ”flyttgubbe” kraschade sin rygg gav hon upp.

”Vi hade köpt ett bolag i en bransch vi inte kunde något om, det var för litet för att ha råd att anställa och jag kände att vi inte visste vad vi höll på med.”

I december i fjol sålde hon Lekhallen vidare till några med bättre erfarenhet av branschen och hon kunde pusta ut. Och rehabilitera sin rygg.

Idag omsätter hennes paraplybolag, Cid Ventures, 45 miljoner kronor och cirka 1500 personer står på lönelistan i de tre bolagen. Men Jeanette Holm är långtifrån nöjd.

”Jag har alltid haft som mål att bygga ett miljardbolag så jag hoppas att jag kommer dit.”