Fotograf: Julio Cortez/AP/TT

Toys R Us uppstår från de döda

Nybildat företag har köpt upp varumärket.

Leksakskedjan Toys R Us återuppstår i USA efter att man stängt alla sina butiker efter en konkurs så sent som sommaren 2018. Det skriver Business Insider.

Det är det nybildade bolaget Tru Kids Inc som har köpt upp varumärkena Toys R Us, Babies R Us och deras maskot. I ett uttalande skriver bolaget att det fortsatt finns en enorm lojalitet till bägge varumärkena, som har över 9,5 miljoner följare i sociala medier.

Vd för Tru Kids är Richard Barry, som tidigare jobbat på Toys R Us i 33 år och som närmast haft jobbtiteln global chief merchandising officer.

”Trots aldrig tidigare skådade försök att ta den här andelen av den amerikanska marknaden den gångna julsäsongen finns det fortfarande ett betydande glapp och enorm efterfrågan från konsumenterna på den betrodda upplevelsen som Toys R Us och Babies R Us levererar”, säger Barry i ett uttalande.

Här i Sverige gick Top-Toys, det bolag som drev Toys R Us på den nordiska marknaden, i konkurs i december 2018 efter en ”mycket nedslående” julförsäljning. Top-Toys låg även bakom BR leksaker.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.