Simris Algs grundare och vd Fredrika Gullfot Fotograf: Simris Alg

Efter EU-krånglet: Nu siktar svenska algbolaget mot USA och Sydkorea

”Hundåren är över”, säger bolagets vd och grundare Fredrika Gullfot. 

Simris Alg, som säljer kosttillskott baserade på egenodlade alger, har dragits med problem på hemmaplan med att få EU-godkännande. Nu riktar man i stället uppmärksamheten mot Sydkorea och USA, varav det sistnämnda numera är bolagets största marknad.

”Vi fortsätter givetvis driva processen för att få våra produkter godkända även på hemmaplan, men fokuserar våra försäljningsinsatser på andra marknader. Förutsättningarna är nu på plats i både Sydkorea och USA, varför vi räknar med signifikant ökad försäljning under 2019”, säger Simris Algs grundare och vd Fredrika Gullfot i en kommentar.

Läs även: Hennes alger har potential att förändra världen

Algbolaget presenterade på tisdagen siffror för fjärde kvartalet 2018. Rörelseförlusten landade på 6,8 miljoner kronor, resultat före skatt uppgick till -6,5 miljoner, och nettoomsättningen under perioden uppgick till 0,2 miljoner kronor.

I samband med rapporten meddelade bolaget även att man under januari sålt för över en miljon kronor, vilket är mer än vad företaget tidigare omsatt på årsbasis. De ökade försäljningsintäkterna består främst av den första större ordern till Sydkorea, som levererades i dagarna.

”Hundåren är över”, säger Fredrika Gullfot.

”Allt är riggat och klart på våra målmarknader, och det är bara att sälja.”

Samtidigt meddelar Simris Alg att man tagit ett lån om 10 miljoner kronor för fortsatt drift och utveckling av bolaget till och med oktober 2019.