Fotograf: Unsplash

Här är Coca-Colas nya smak – första på över 10 år

Senaste drycken från läskjätten har smak av apelsin och vanilj.

Dryckesjätten Coca-Cola släpper nu en ny smak för första gången på över ett decennium. Den nya drycken har smak av apelsin och vanilj, finns i en sockrad samt en sockerfri variant, och kommer att nå de amerikanska hyllorna innan månaden är slut. Det rapporterar Wall Street Journal

Läs även: Håller läskbranschen på att dö ut? Här är siffrorna som gör att Coca-Cola och andra jättar nu måste tänka om helt

Teamet på Coca-Cola övervägde tre andra smaker – hallon, citron och ingefära. Men det var kombinationen av apelsin och vanilj som stod ut som klar favorit i fokusgrupperna.

”Vi ville framkalla positiva minnen av bekymmersfria sommardagar”, säger Coca-Colas varumärkeschef Kate Carpenter i ett uttalande.

Coke har inte kommit i någon ny utformning sedan Vanilla Coke återlanserades 2007. Inom Coca-Cola Light har dryckesjätten dock gjort en rad varianter.

Den senaste tiden har Coca-Cola annars satsat på att bredda sin verksamhet på en alltmer hälsomedveten marknad där kunderna i högre grad skyr sockrade drycker. Dryckesbolaget har bland annat förvärvat den brittiska kaffekedjan Costa, hoppat på hälsotrenden kombucha och har även rapporterats vara på gång med en dryck innehållande cannabis.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.