Fotograf: Seth Wenig/AP/TT

Rensa upp i ditt bolag som Marie Kondo – vad alla företagsledare kan lära av städgurun

Så använder du ”KonMari”-metoden på jobbet. 

Plötsligt syns hon överallt, den japanska städgurun Marie Kondo. Sedan realityserien ”Konsten att städa – med Marie Kondo” släpptes på Netflix vid årsskiftet har hennes popularitet exploderat.

Marie Kondos egen ”KonMari”-metod går ut på att du genom att städa och organisera ditt hem kan skapa det liv du alltid drömt om. Det handlar om att rensa ut och skapa ordning, men framförallt om att endast behålla saker som ”spark joy”, alltså som skänker dig glädje. Allt annat ska tackas av och slängas eller skänkas bort.

Budskapet har slagit an en sträng hos många, och nu har Forbes-skribenten Sally Blount grävt ner sig i Marie Kondos relevans utifrån ett företagarperspektiv. Hon menar att Kondos läror om att saker kan skänka glädje kan lära oss att återfå en känsla av mening och en känsla av nöjdhet på jobbet.

Först och främst menar Blount att det måste noteras att Kondos meddelande, tajming och sättet hon levererar sitt budskap på är heltigenom klockrent – hon får A+ när det gäller företagskommunikation. Och hon är inte rädd för att upprepa sitt budskap, om och om igen – med övertygelse.

För det andra har Marie Kondos enkla budskap överraskande många lager och mening. Varje gång japanskan ska ta sig an ett nytt rörigt hem börjar hon med en kort meditativ stund då hon sitter tyst på knä och tackar utrymmet och sakerna inuti det. Vilket kan verka absurt vid först anblick – men sedan får det oss att tänka till, menar Blount.

Läs även: Hur produktiv du är beror på en enda egenskap – och det är något du kan lära dig

Slutligen noterar Blount att det finns tre managementprinciper som stödjer Marie Kondos budskap:

Rensa i röran. Röran är distraherande och drar energi, vare sig den är fysisk, virtuell eller mental. Vare sig du har för många pappershögar på ditt skrivbord, för många appar på din smartphone eller för många distraktioner i din hjärna är principen densamma. Mindre röra gör livet mer hanterbart och njutbart, både på jobbet och hemma.

Fokusera på uppgiften framför dig – vare sig det handlar om att vika en skjorta, läsa en rapport eller tala med en kund. Du presterar bäst när du inte bara tänker på nästa mål du ska uppnå eller nästa pryl du ska köpa, utan när du är närvarande i nuet.

Skapa en plats för de saker som är värdefulla för dig. Var sak har sin plats – har den inte det uppstår röra, enligt Marie Kondo. Detsamma kan sägas om vad som sker på jobbet, skriver Sally Blount. Varje produkt behöver sin kund, varje målsättning behöver sitt ägarskap och varje rapport behöver sin källa och sitt mål.

Mer läsning: Innovationscoachen: Därför är ja-sägar-kulturen direkt skadlig för ditt företag


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  2. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.