Krönika: Dags att avdramatisera AI – varken utopi eller världens undergång

Rädslan för ny teknik som upplevs som avancerad är utbredd i näringslivet. Men AI är inte huvudsakligen en teknisk fråga – utan en affärskritisk, skriver Judith Wolst.

I Finland händer det spännande saker just nu. De kommande åren ska 55 000 personer, motsvarande 1 procent av landets befolkning, lära sig grunderna inom AI via en digital plattform. Den är öppen för alla, oavsett ålder och yrke. Jag studsar av lycka inför ett sådant initiativ – alla får följa med på framtidståget!

AI är på allas läppar — samtidigt bränner vi oss på tungan när vi läser om att svenska företag ligger efter när det gäller att dra nytta av alla de möjligheter som AI ger. Nyligen publicerades en svensk rapport på Mynewsdesk, som visar att bara en av fem anser sig förstå sig på AI bland kommunikatörer, marknadsförare och företagsledare. För att råda bot på detta, låt oss vända på en sten och ett argument i taget.

I affärslivet möter jag ofta en rädsla för ny teknik som upplevs som "avancerad". Men AI är inte huvudsakligen en teknisk fråga – utan en affärskritisk. AI är inte som det trådlösa bredbandet där hemma, där vi måste veta exakt vilka knappar vi ska trycka på för att det ska funka. Det är det konceptuella som är relevant att förstå.

AI handlar om att utifrån stora mängder information ta fram olika typer av förutsägelser (predictions på engelska) för att driva smartare affärer. Alla behöver skaffa sig bättre förståelse för AI. Då kan den finska utbildningen en bra start. Även aktörer som Google erbjuder grundläggande gratisutbildningar inom AI.

Ett annat argument jag ofta hör är att AI är för dyrt, speciellt för mindre organisationer. Men anledningen att AI är så hett just nu är att kostnaderna har gått ner dramatiskt. Det gör det lönsamt för företag och organisationer (ja, hela länder) att implementera artificiella intelligenser i sina verksamheter. Det behöver inte vara dyrare att testa AI än att åka på en enklare konferens till Örkelljunga.

En del företag är tveksamma till AI eftersom de redan har stora digitala satsningar på gång, som en ny hemsida eller nytt affärssystem. Då ska man veta att professor Klaus Schwab, grundare av och ordförande för World Economic Forum, kallar den era vi just klivit in i för den fjärde industriella revolutionen.

Det mesta som vi är vana vid håller på att förändras – inte minst affärslogiken. I Sverige har vi historiskt legat i framkant när gäller internet och alla de möjligheter som snabb uppkoppling har gett oss. Men nu kan vi inte luta oss mot gamla meriter. AI och internet är inte samma sak. Här behöver vi upp på tårna igen.

Avslutningsvis behöver AI inte alls vara så dramatiskt som det ofta gestaltas på film. Det handlar inte om "allt eller inget". Inte om utopi versus världens undergång. Även mindre AI-satsningar på företag kan skapa stora värden.

Genom att börja med att tillämpa AI i mindre skala kan utforskandet, och därmed det viktiga lärandet, kickas igång redan imorgon. Det finns en uppsjö av lösningar inom olika områden som både är lättillgängliga och ekonomiskt försvarbara. Exempel på områden där man kan börja sitt utforskande är kundsupport, analys av kunddata och marknadsföring.

Som alltid måste vi först lära oss krypa innan vi kan springa. Kan 55 000 tandläkare, studenter och lågstadielärare i Finland lära sig AI – då kan du!

Judith Wolst är digital strateg. Hon har bland annat grundat digitala kommunikationsbyrån For Sure, och ansvarat för den digitala utbildningen
på Berghs School of Communication.

Läs även: AI-forskare: Här är nischerna där Sverige kan visa framfötterna


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.