Fotograf: HolidayInn

Skarp kritik mot största hotellsajterna för vilseledande "rabatter" och dolda avgifter

Hotellsajter som Hotels.com och Booking.com har fått en tidsfrist till september av den brittiska konkurrensmyndigheten. Sedan måste de bli ärliga mot kunderna.

Hotellbokningssajterna måste skärpa sig och bli ärliga mot kunderna. Det anser den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority, CMA, som gett sex bokningssajter en tidsfrist till september för att bättra sig.

Enligt Independent riktar sig myndigheten mot Agoda, Booking.com, Ebookers, Expedia, Hotels.com och Trivago. Sajterna anklagas för att lämna vilseledande uppgifter om rabatter, för dolda avgifter och för att pressa kunder till köp.

Läs även: Hotellbokningssajt hotas av böter i Sverige

Tidningen skriver att sajterna nu har gått med på att sluta ge felaktiga intryck om ett hotellrums popularitet, och att börja redovisa totalkostnaden för rummen. Obligatoriska avgifter som skatter och bokningsavgifter ska i framtiden redovisas i de priser som uppges i sajternas rubriker. Hotellsajterna måste enligt CMA också börja berätta om de fått betalt för att ranka vissa hotell högre i sökresultaten.

Independent har bland annat testat att boka ett lågbudgetrum i New York, där sajten Agoda angav priset till 55 dollar. Då ingick dock inte skatter eller en särskild "resortavgift", vilket adderade över 40 dollar till priset.

Myndighetens undersökning av bokningssektorn har pågått under 14 månader.

Läs även: Hon förvaltar Petter Stordalens framtidsmiljoner: "Rent krasst kanske vi investerar för mycket"


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.