Fotograf: Pressbilder Sellpy, Oatly, Uniti, Beyond Meat, Pexels (montage)

Här är bolagen som står redo att stilla svenskarnas växande klimatångest

Riskkapitalet flockas redan kring hållbara affärsmodeller. De blir ännu hetare i takt med att planeten också blir det. Vi har kartlagt bolagen som vill få dig att konsumera klimatsmart.

Redan 2007 blev 'klimatångest' ett av Språkrådets nyord. På senare tid har fenomenet på allvar också börjat påverka näringslivet.

Rapporterna har duggat tätt om att klimatångesten, eller åtminstone klimatmedvetenheten, har satt spår i svenskarnas konsumtion medan klimatsmarta och hållbara affärsmodeller vunnit mark.

Inrikesflyget, exempelvis, märkte förra året av ett historiskt trendbrott med 3 procent färre passagerare än året innan, enligt flygplatsoperatören Swedavias siffror.

Samtidigt minskar vår köttkonsumtion mer än vad den gjort på nästan 30 år, visar Jordbruksverkets färska siffror. Sannolikt är debatten om både köttets och flygets klimatpåverkan del av förklaringen.

De som erbjuder klimatsmarta produkter och tjänster har framtiden för sig. En liten tågresebyrå i Kalmar som funnits i nästan två decennier har plötsligt en affärsidé som ligger helt rätt i tiden.

Hamburgerkedjan Max är öppen med de skadliga effekterna av att äta kött, och storsatsar därför på vegetariska alternativ.

Fordonsindustrin tvingas också tänka om då elbilarna är på väg mot sitt stora genombrott. De närmaste åren väntas efterfrågan växa exponentiellt för att nå 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige år 2030, enligt organisationen Power Circle.

En utveckling som inte bara spelar elbilstillverkare i händerna, utan även delningstjänster som Aimo och Lime.

Veckans Affärer har valt ut några av de många bolag, verksamma inom allt från kläder och mat till resor, som står redo att stilla svenskarnas växande klimatångest:

Sellpy
H&M-backade startupbolaget säljer kläder och andra prylar du inte längre behöver. En budbil hämtar dina ägodelar vid dörren, som sedan auktioneras ut på nätet. Förtjänsten delas mellan säljare och företaget. För varje plagg räknar Sellpy ut hur mycket vatten som sparas jämfört med att köpa nytt.

Läs även: Från 0 till 40 miljoner på två år – så blev den enkla idén i pojkrummet en succéaffär

Sellpy fotograferar kläderna innan de läggs ut till försäljning på Tradera och egna sajten. Foto: Pressbild

Beyond Retro
Brittisk butikskedja som säljer second hand-kläder och där du också kan lämna in dina garderobsvärmare. Har fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö utöver sin webbshop.

Simple Feast
Dansk vegansuccé som vill få svenskarna att överge kött till förmån för klimatsmartare kost. Kunderna prenumererar på veckovisa leveranser av antingen veganska eller vegetariska måltider. Ett försäljningsargument de drar stort på är att planeten och kroppen mår bättre av minskad köttkonsumtion.

Läs mer: Supertalangen tar hajpade foodtech-bolaget Simple Feast till Sverige

Enkla kassen
Handelsstudenter lanserade nyligen en snarlik tjänst med veganska mat hem till dörren. Till skillnad från Simple Feast ska du laga recepten från grunden. "Växtbaserade recept som är fria från matsvinn och kan minska din klimatpåverkan från mat med 80%", heter det i marknadsföringen.

Karma
Internationellt uppmärksammad matsvinnsapp som spridit sig från Stockholm till andra större svenska orter och även London. Karma-anslutna restauranger och butiker säljer sin överblivna mat till rabatterade priser istället för att de hamnar i soporna. Kunderna har räddat fler än 200 000 måltider i Sverige sedan starten 2015.

Karma är appen som vill få kaféer och butiker att rea ut gammal mat. Foto: Pressbild

Matsmart
Ytterligare en svensk tjänst som tacklar problemet med matsvinn. Matsmart.se säljer matvaror som annars skulle ha slängts på grund av överproduktion, förpackningsbyten eller passerat bäst före-datum. Matsmarts vd Karl Andersson har i en intervju med Veckans Affärer sagt att hälften av vårt matsvinn är onödigt då varorna fortfarande går att äta.

Oatly
Skånska pionjärerna Oatley rider på havremjölkstrenden som växer sig stark både i Sverige och USA. De lyfter ofta fram klimatfördelar med att välja havremjölk i exempelvis kaffet. De har dock slutat med att attackera komjölk i sin marknadsföring sedan branschföreningen Svensk Mjölk stämt bolaget och vunnit målet i Marknadsdomstolen 2015.

Läs även: Havremjölkstrenden exploderar i USA – svenska Oatly öppnar fabrik i New Jersey

"Mycket talar för att vi måste dra ned på exempelvis vår köttkonsumtion för att klara klimatförändringarna. Jag tror att Oatly ligger mitt i prick när det gäller riktningen mot vegetabiliska produkter ", sade grundaren Rickard Öste till Veckans Affärer redan 2015.

Oumph
Sojaprotein som marknadsförs som klimatsmart mat från växtriket. Pulled Oumph, Oumph kebab och Oumph filet påminner om köttets konsistens, men utan dess skadliga klimateffekter.

Beyond Meat
Los Angeles-baserade Beyond Meat har tagit fram en omtalad veganburgare efter tio års produktutveckling. I Sverige serveras den på hotellkedjan Scandic och Phil's Burger i Stockholm.

VA:s reporter kan intyga att Beyond Burger smakar förvillande likt nötkött. Foto: Pressbild

Max Burgers
Svenska burgarkedjan vill ta täten när det gäller att erbjuda alternativ till kött. På knappt tre år har andelen gröna burgare växt till 40 procent, berättade vd Richard Bergström för Veckans Affärer i höstas.

De lanserade häromåret "världens första klimatpositiva meny". Vissa miljöforskare är dock tveksamma till reklambudskapet att fler hamburgare kan rädda klimatet.

Läs mer: Klimatpositiv till varje pris – kan fler hamburgare rädda klimatet?

I en uppföljande artikel svarade Max Burgers hållbarhetschef Kaj Török på kritiken.

Aimo
Japansk bildelningstjänst som lanserades i Stockholm förra hösten. De profilerar sig mot konkurrenter som Sunfleet genom att endast ha elbilar.

Uniti
Skånsk elbils-startup som vill förändra hur vi reser kortare stäckor inom städer. Tog nyligen in pengar för att ta Uniti One, som ännu är en prototyp, till marknaden.

Läs mer: Skånska elbilsbolaget tar in 15 miljoner: "Högsta beloppet någonsin i en svensk crowdfundingrunda"

"Ambitionen är inte att göra den bästa bilen i världen, utan den bästa bilen för världen", har Unitis grundare Lewis Horne tidigare sagt till Veckans Affärer.

Lime
Amerikansk dominant som var med och startade elscooter-kriget i USA. Sedan slutet av förra året breder deras sparkcyklar ut sig i svenska städer. På vissa håll i USA kan användare även hyra elcyklar och elbilar.

Voi
Svenska Voi hann före Lime och tog hajpen med elsparkcyklar till Sverige. Sedan starten förra sommaren har de lanserat i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund utöver en rad europeiska städer.

Bzzt
Eldrivna taxipoddar vill vara ett miljövänligare alternativ till gammeltaxi. Finns i Stockholm där planen är att ha minst 200 tuktuk-liknande Bzzt-fordon rullandes på gatorna i slutet av året.

Centralens resebutik i Kalmar
En av Sveriges få resebyråer som bokar utlandsresor med tåg – och som blivit fullständigt nedringda senaste tiden. Förra året mer än fördubblades omsättningen för Centralens resebutik i Kalmar som har fått ta in extra personal för att klara trycket, enligt uppgift till Veckans Affärer.

Läs mer: Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år

Tibber
Tjänst som köper el och styr förbrukningen till de timmar på dygnet då priset är lägst. Bolagets app kan synkas med smarta prylar i hemmet för att hålla koll på och sänka elförbrukningen.

Kundkraft
Handlar upp el från förnybara källor och att använder kraften av att vara många medlemmar för att pressa priset.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.