ANNONS
Andreas Fritz, Nordic Head of B2B Business på Collector Bank.

Så gör B2B för att skapa tillväxtpotential med e-handel

E-handel är redan en etablerad inköpskanal för B2B-kunder och utvecklingspotentialen är stor. Men för att inköpen ska öka, måste också processerna blir enklare. Det visar Collector Banks årliga e-handelsrapport Convert 2019.

När allt fler konsumenter gör sina privata inköp online blir det också naturligt att många tar med sig dessa köpbeteenden och vanor in i rollen som inköpare. För när kataloger inte längre distribueras i samma utsträckning och när tiden är knapp för att själv gå ut och handla produkter, ja då vinner e-handel inom B2B ny mark.

E-handelsrapporten visar att svenska partihandelsföretag upplever att e-handel förenklar vardagen för dem. De spar tid, har kontroll på att beställningarna blir rätt, det är lättare att jämföra priser – och man kan handla när man vill, 24 timmar om dygnet”, säger Andreas Fritz, Nordic Head of B2B Business på Collector Bank.

Men undersökning visar också att bland de företag som redan handlar via e-handel finns det de som känner sig hindrade att köpa in mer via denna kanal. Det kan handla om upplevd krånglighet med inloggningar eller att det önskade betalsättet, som oftast är faktura, inte erbjuds.

”Det finns även företag som inte köper in via e-handel i dag som upplever att det finns stora interna hinder för att börja handla digitalt. För att inköpen ska kunna öka måste processerna med andra ord bli enklare”, säger Andreas Fritz.

Här går branscher som hem, hushåll, kläder och kontor i bräschen för e-handel medan framförallt partihandlare inom byggsektorn och industrin släpar efter.

”För de senare kan det finnas praktiska hinder och begränsad efterfrågan på e-handel, men för många andra säljande företag finns en stor tillväxtpotential, såväl nationellt som internationellt”, avslutar Andreas Fritz.

                         


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.