ANNONS
Morgan Sellén, vd på Verifone.

Morgan Sellén: ”Nya handelstrender kräver nya betallösningar”

380 000 betalpunkter som processar 700 miljarder årligen gör Verifone till en av nordens ledande aktörer inom betallösningar. Nu lanserar Verifone helt nya betallösningar som följer vår tids handelstrender – men är handlare redo för framtidens betalmöjligheter?

Kontanthanteringen i handeln närmar sig två procent och kortbetalningar som traditionellt har varit det starkaste betalalternativet möter en stark konkurrens av alternativa betalmetoder. Där står detaljhandelsaktörer just nu, menar Morgan Sellén, vd på Verifone:

”Under det senaste året har vi sett en stark uppkomst av nya betalmetoder, som till exempel Swish, men också fakturalösningar som gjort comeback i en ny version och som ger konsumenter möjlighet att betala och finansiera varor och tjänster på ett helt nytt sätt, i såväl den fysiska handeln som online.”

Dagens handelstrender ger handlare en stark möjlighet att bättre tillvarata affärsmöjligheter och utveckla sina verksamheter – och enligt Morgan Sellén står handlare nu vid ett vägskäl med tre valmöjligheter i sitt betalutbud.

Verifone

Verifone är världsledare på betallösningar, det som är hjärtat i varje affärsverksamhet. I mer än 150 länder levererar vi lösningar för elektroniska betalningar i alla sorters miljöer – från den lilla kvartersbutiken och obemannade automater till stora internationella butikskoncerner och e-handel.

Läs mer här!

 

”Handlaren kan fortsätta ta emot kontanter eller kort, en situation som kan resultera i att kunder som förväntar sig en annan betalmetod vänder i dörren. Det andra alternativet är att acceptera merparten av betalningar för att inte missa någon affär, kanske är det kort-, Swish eller Alipay, som är vanligt bland turister från Asien. Det tredje alternativet är att fundera på potentialen vid betalningar generellt genom att ställa sig frågan hur det kan utveckla affären med kunder.”

En ny generation betalterminaler

Det svarar Verifones nya generation av betallösningar på – som nu adderas till deras ordinarie betalinfrastruktur.

”En betallösning är ett fönster som är frontad mot konsumenten och som kan nyttjas för att skapa en dialog med konsumenten. I våra nya terminaler kan handlaren till exempel driva kampanjer, mäta kundnöjdheten, samla in pengar till olika välgörenhetsprojekt, erbjuda kundklubbsmedlemskap eller koppla betalningar direkt till medlemskap. Här kan även handlaren erbjuda konsumenten olika delbetalningar”, säger Morgan Sellén och tillägger:

”Vi lägger på nya funktioner löpande och det kan dröja en stund innan vi ser en marknadspenetration.”

Från konsument till företag

Vidare menar Morgan Sellén att det finns potential i att utveckla systemet till att även inkludera företagsbetalningar:

”Till exempel skulle en hantverkare kunna ange organisationsnummer och pinkod direkt i terminalen och automatiskt blir fakturerad sitt byggföretag”, avslutar Morgan Sellén.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.