Amazons vd Jeff Bezos. Fotograf: AP Photo/Cliff Owen

Amazon blev just ett hot mot både Google och Facebook – utmanar om digitala sedelpressen

Google och Facebook har en ny rival – i Amazon.

E-handelsbjässen Amazon redovisade precis sin rapport för fjärde kvartalet som prickade förväntningarna. Omsättningen landade på 72,4 miljarder dollar (60,5), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 71,9.

Mer intressant är att Amazons annonsintäkter skjuter i höjden. Bolaget skördar nu vinster efter att ha gjort stora investeringar i sin annonsplattform. Den totala annonsintäkten för fjolåret landade på 10 miljarder dollar, vilket var långt mer än de 3 miljarder dollar prognosmaknare hade räknat med, skriver Adage.

Facebook och Google har med sin dominerande ställning betraktats som ett duopol på marknaden för digitala annonser. Amazon är nu tredje störst efter en explosiv ökning med 95 procent under fjärde kvartalet. Det är en position som Spotify tidigare siktat in sig på.

Som vanligt när Amazons intar nya marknader går det inte obemärkt förbi hos konkurrenterna. Facebook listade för första gången Amazon som en konkurrent i kvartalsrapporten som släpptes tidigare i veckan, rapporterar Business Insider.

Läs mer: Facebook steg tvåsiffrigt efter vinstrekord och rapport som hyllas


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST