Fotograf: Mostphotos

Så avlastar du hjärnan och får upp vardagseffektiviteten

Avlasta din hjärna och skapa utrymme för fokus och kreativitet. Med GTD-metodiken (Getting Things Done) skapar du en struktur som hjälper dig att prioritera rätt saker i stället för att bygga kognitiv stress. Vår expert guidar dig.

David Allen gav ut sin första bok Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity redan 2001 och sedan dess har hans metod utvecklats i flera reviderade upplagor, översatta till 30 språk. På svenska heter den "Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet". 

Att inte belasta hjärnan med att hålla reda på saker och att i stället placera påminnelser i ett system utanför huvudet, kallar psykologerna för distribuerad kognition. Med GTD (Getting Things Done) samlar du allt som ska göras i ett överskådligt system och sätter upp en lista för varje sammanhang - så att du snabbt och enkelt avgöra nästa åtgärd.

Vår expert, Pontus Axelsson, certifierad GTD-trainer, guidar till en av de mest använda metoderna för personlig produktivitet.

Läs hela guiden på vår premiumsajt VA Insights: 

Prova VA Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs hela guiden här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST