Fotograf: Wikimedia Commons, Seafoam/Flickr, Chip Chick/Vimeo

Minns du Google Glass och Facebook Phone? Här är tidernas största produktfloppar

Ibland slår satsningarna helt fel.

Produktinnovation är ett sätt för stora bolag att sticka ut och hålla sig konkurrensmässiga på en föränderlig marknad. Men det blir inte alltid som man tänkt sig – och ibland blir det minst sagt helt galet, även för succébolag som Google och Coca-Cola.

CB Insights har listat 132 av de största produktflopparna genom tiderna. Här är 10 av de allra värsta.

Delorean
Sportbilen som är mest känd för att ha varit med i ”Tillbaka till framtiden”-filmerna på 80-talet hade stora problem med prestandan och säkerheten. Endast omkring 9000 bilar byggdes innan produktionen upphörde.

New Coke
När Coca-Cola 1985 ändrade sitt recept var det utan att konsumenterna bett om det – och den nya smaken möttes av ett ramaskri. När bolaget återgick till originalreceptet bröt det legendariska ABC-ankaret Peter Jennings in mitt i ett avsnitt av tv-serien Sjukhuset för att tillkännage nyheten.

Sega Dreamcast
Den här kraftfulla spelkonsolen skulle sätta tillbaka Sega på kartan år 1999. Men trots vissa framgångar i början kunde den helt enkelt inte konkurrera med Playstation 2, och den blev slutligen anledningen till att Sega slutade tillverka hårdvara helt och hållet.

Google Glass
Det skyhöga priset och sekretessproblemen var bara en del av förklaringen till varför Google Glass inte slog igenom – tiden var kanske helt enkelt inte mogen för den här bärbara produkten.

Facebook Phone
Hajpen var så stor kring Facebook Phone redan innan den lanserats att vilken produkt som helst skulle haft svårt att leva upp till förväntningarna. Vad användarna fick år 2013 var HTC First, vars huvudsakliga usp var att den var riktad mot Facebook Home-appen.

Trump steaks
Biff à la Donald Trump kanske låter som en bästsäljare, problemet var bara att köttet såldes hos The Sharper Image, en teknikbutikskedja som ingen associerade med mat.

Google+
Googles sociala nätverk lyckades aldrig bli någon Facebook-konkurrent som det var tänkt från början. Trots att tjänsten fortfarande är i bruk i dag är den knappast någons favoritplattform.

Nokia N-gage
År 2003, långt innan telefonerna var smarta, använde vi våra mobiltelefoner till att ringa med – spelade spel gjorde man på en separat konsol. Det försökte Nokia ändra på, men det gick inget vidare. N-gage var ful, dyr, och för att byta spel var man tvungen att ta av skalet baktill och ta ut batteriet.

Blackberry Storm
År 2008 ville det amerikanska telekombolaget Verizon utveckla en ”Iphone-dödare”. Resultatet hette Blackberry Storm, en mobil med ”klickbar” pekskärm – det gick att navigera med hjälp av pekskärmen och sedan ”klicka” genom att trycka ned hela skärmen. Felaktig teknik och buggar gjorde att majoriteten av de telefoner som faktiskt såldes snabbt returnerades av kunderna.

Bofors tandkräm
Tro det eller ej – på 1950-talet lade den svenska vapentillverkaren till fluortandkräm på sin lista över produkter. Produkten innehöll mikroplastbollar som var avsedda att polera tänderna, men ett rykte om att plasten kunde dröja sig kvar i kroppen i flera månader och dessutom orsakade cancer gjorde att tandkrämen var dömd att misslyckad från första början.

Läs även: 8 märkliga svenska floppar och fullträffar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.