Fotograf: TT, Wikimedia Commons (montage)

H&M:s otippade chefsrekrytering: 29-åringen som avslöjade Cambridge Analytica-skandalen

Klädjätten H&M har anställt Cambridge Analytica-visselblåsaren Christopher Wylie som forskningschef.

Christopher Wylies nya arbetsuppgift sätter artificiell intelligens i fokus och H&M:s önskemål att optimera försörjningskedjan. Det handlar om att slippa onödiga överskott som påverkar kassan och miljön negativt. Det skriver Breakit.

"Det finns ett spill inom modebranschen som till stor del beror på en felmatch mellan behov och efterfrågan. Om vi blir bättre på att se vilka produkter som inte säljer kan vi göra en dramatisk påverkan", säger Christopher Wylie i podcasten "Perspektiv - med Per Grankvist".

Läs även: H&M:s senaste koncept: Lappa och laga dina favoritplagg istället för att köpa nytt

Christopher Wylie var den som gick till The Guardian och avslöjade att analysfirman Cambridge Analytica på ett olagligt sätt hade samlat in information om 85 miljoner användare på Facebook. Denna information användes senare i politiska kampanjer och bedöms ha hjälpt Donald Trump att vinna det amerikanska presidentvalet 2016.

Läs mer: Efter Cambridge Analytica-skandalen: Varannan Facebook-användare har ändrat sitt beteende


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.