Fotograf: Björn Dalin/ICA

Ica-handlare fortsätter tälja guld – men här är digitala dilemmat när de tar steget ut på nätet

1,9 miljarder i vinst förra året gör konkurrenterna gröna av avund – och visar att Icas unika affärsmodell alltjämt levererar. Men klarar butikskungarna steget ut på nätet?

Den ohotade marknadsledaren i svenska livsmedelsbranschen Ica fortsätter att tjäna stora pengar. Sammanlagda vinsten minskade förvisso något till omkring 1,9 miljarder förra året, men många av de lokala handlarna håvar in mångmiljonbelopp. Det visar en granskning av Dagens Nyheter.

De som går bäst säljer för 300-500 miljoner om året, rapporterar tidningen. Den mest inkomstbringande Ica-butiken under fjolåret var Maxi Ica Stormarknad i Jönköping med 49,5 miljoner i vinst före skatt. Maxi Ica Stormarknad i Göteborg är inte långt efter med 47,5 miljoner i vinst.

Vinsten delas ofta med Ica Sverige AB. Butikerna med störst försäljning kompenseras med uppemot 40 miljoner i aktieutdelning från företaget.

Sedan år 1917 har Icas modell med fria handlare i samverkan genomsyrat och burit bolaget. Men det som under ett sekel gjort handlarna till kungar går stick i stäv med den gängse e-handelslogiken.

Lyfter man blicken ovanför kvartalsrapporterna framstår det som att Ica befinner sig i ett digitalt dilemma.

Läs hela analysen av om Icas digitala dilemma på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights:

  • Intervju med Ica Sveriges vd
  • Därför skapar e-handeln en konflikt mellan aktieägarna i Ica
  • Så vill Ica nå svarta siffror i e-handeln
  • Så rustar Ica de fysiska butikerna
  • Så påverkas konkurrensen mellan butikerna av e-handeln

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST