Fotograf: Uber press

Åk snålskjuts på Ubers affärsmodell – som förklarar Silicon Valley-bolagets storhet

Bra affärsmodeller är viktigare än digitala lösningar och gjorde Silicon Valley-bolagen Uber, Slack och Pinterest till enhörningsbolag. Det hävdar Mark W. Johnson som är strategikonsult och författare.

  • Ubers modell att kalla på taxi med mobilen och egenanställda förare som därmed också tar merparten av overheadkostnaden.
  • Slacks meddelandesystem som underlättar samarbete i organisationer.
  • Pinterests plattform där användare delar intressen på visuell väg.

Det ser han som tre tydlig bevis för att digitaliseringen är av underordnad betydelse i förhållande till affärsmodellen.

I en Harvard Business Review-artikel lyder resonemanget att nyckeln till transformativ tillväxt bygger på en kraftfull och sammanhållen affärsmodell där man lyckas finna lösningar på kunders fundamentala problem vid givna situationer.

Läs mer om hur Mark W. Johnson identifierar fyra kritiska element som ger en effektiv affärsmodell oavsett verksamhet på vår premiumsajt VA Insights.

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST