”Måste jag vara social för att bli influencer?” – experten svarar

Han driver Viral Access, Asiens ledande influencer-bolag med ett stall på över 90 000 influencers. Han var också en av nyckelpersonerna i klocksuccén Daniel Wellingtons uppstart. För Veckans Affärer delar Folke Engholm med sig av sin syn på digital marknadsföring, sociala medier och influencers från sin horisont i snabbväxande Shenzhen, Kinas Silicon Valley.

När du föreställer dig hur en kändis lever så är det förmodligen ord som lyx och privilegier du kommer att tänka på. Och i många decennier har de rika och berömdas livsstil varit en konstant källa till avund för oss vanliga dödliga.

Med tanke på den överdrivna bevakningen av deras liv är det inte förvånande att så många ”vanliga” människor tävlar om att få tillgång till ögonblicklig popularitet.

Senast att ansluta till den här flocken är influencers, de sociala mediernas societetslejon.

Folke Engholm

Folke Engholm driver Viral Access, Asiens ledande influencer-bolag från Kina med över 90 000 knutna influencers. Han var också en av nyckelpersonerna i klocksuccén Daniel Wellingtons uppstart. Han medverkar regelbundet hos Veckans Affärer där han skriver om digital marknadsföring, sociala medier och influencers från sin horisont i snabbväxande Shenzhen, Kinas Silicon Valley.

Ja, om du kan gå ut på nätet är det tekniskt sett lätt att bli en influencer. Men i praktiken är det endast de berömda som får tillgång till de exklusiva privilegierna. Inte helt oväntat får det oss att undra: vad exakt krävs för att bli berömd?

Den nakna sanningen om att bli influencer
Låt oss säga att du, som en wannabe influencer, har öppnat konton på Instagram, Facebook och Youtube. Du har lagt ut innehåll på alla konton ett bra tag nu, men trots det ökar inte ditt antal följare över huvud taget.

Du kan inte hjälpa att undra: Vad gick fel?

Du förstår, att vara en influencer är inte så enkelt som att bara ha multipla sociala medie-konton och aktiva inlägg. En influencer är, i grund och botten, en sociala medie-användare som har uppnått en viss trovärdighet inom ett specifikt community.

Den nakna sanningen: att försöka sig på att bli en influencer är ett besvärligt företag. Du har en massa arbete att göra innan dina videoinlägg får 10 miljoner visningar på Youtube eller innan du får 8000 blandade kommentarer om ditt senaste hemmaprojekt.

Vägen till de siffrorna är lång, men med rätt inställning är ingenting omöjligt.

Social = tillgänglig
Fler och fler företag använder i dag influencers i stället för traditionella marknadsföringsmetoder. Varumärken söker medvetet upp influencers för att skapa innehåll som på ett subtilt sätt ska få deras produkter eller tjänster att nå fram till publiken. Vare sig det handlar om att skapa medvetenhet eller om att vidga deras målgrupp, så är det till syvende och sist en marknadsföringsstrategi som kräver att du har tillgång till följare.

Att hitta rätt målgrupp är bara början. Vad varje influencer måste komma ihåg är att få så mycket exponering som man bara kan. Här är det till god hjälp att ha flera sociala medie-konton och säkra ett användarnamn. Genom att dessutom länka vidare till alla sociala medie-konton och hemsidor man äger gör du det lättare för publiken att hitta dig. Trots allt ska det kännas som att publiken kan se influencern överallt, varje gång man går online.

Ett annat bra sätt för en influencer att göra sig ett namn är genom att vara aktiv på onlineforum. Då kan du inte bara dela med dig av din kunskap, och givetvis länka vidare till dina konton, du kan också lära dig ett och annat från andra experter inom ditt område.

Därifrån kan du som influencer gradvis skapa innehåll som hjälper dig att så småningom hitta din nisch. Men, att vara social in en virtuell värld handlar om mer än att bara vara tillgänglig online.

Bygg upp ett community
Som jag nämnt tidigare krävs det en hel del ihärdighet och hårt arbete för att bli influencer, och det arbetet handlar en hel del om att bygga ett nätverk. En viktig beståndsdel i att bygga ett community av potentiella följare handlar om att engagera sig i dem.

En så enkel sak som att svara varje gång någon kommenterar dina inlägg kan verkligen visa publiken att influencern är en ”riktig” person.

Eftersom interaktion handlar om tvåvägskommunikation är det viktigt att influencers också tar sig tid att bjuda in och uppmana publiken att engagera sig genom kommentarer eller frågor. På så sätt får publiken tillfälle att nå ut till influencern på det mest direkta sättet som finns. Kom ihåg att ett community som blir lyssnat på är ett community som känner sig älskat.

”Keep it real”
Folk intresserar sig för influencers för att de anknyter till dem på ett personligt plan. Därför är det avgörande att du som influencer behåller din autenticitet om du vill ha lojala följare. Det är en mycket dålig idé att försöka köpa följare eller skapa fejkade profiler – det kommer endast leda till misslyckanden.

Vägen till framgång är lång, men tro mig, det kommer att vara värt det när du väl har ett lojalt och pålitligt community.

Trots det måste inte allt vara framtidsorienterat när det gäller influencers – då och då kan det även vara värt att lägga din tid på gammeldags nätverkande ansikte mot ansikte. Att medverka på nätverksevents i riktiga livet kan vara ett annat sätt att bli framgångsrik i sociala medier. Som influencer kan du då lära känna andra inom samma bransch, vilket potentiellt kan ge upphov till framtida samarbeten.

Sociala samarbeten
På tal om samarbeten, allt eftersom ditt fokus som influencer långsamt förändras från att bara vilja få uppmärksamheten riktad mot dig själv är det värt att så småningom börja undersöka möjligheter till samarbeten, collabs, vare sig det är med andra influencers eller med ett företag. Ett partnerskap kan vara fördelaktigt för alla inblandade partner, så länge alla delar liknande värderingar.

Återigen är det viktigt att komma ihåg att genuint intresse och respekt är avgörande för att säkra ett varaktigt partnerskap. Som influencer är det viktigt att alltid vara uppriktig och tydligt klargöra sina intentioner, samtidigt som du är så sympatisk som möjligt.

På sociala medier handlar allt om att vara social
Måttstocken för en framgångsrik influencer handlar inte om att ha flest kanaler i sociala medier eller om att vara mest tillgänglig. Det är communityt som bestämmer när en influencer har inflytande. När du väl kommit dithän är detta med att vara social inte längre ett krav – det är ett privilegium.

”I samma ögonblick som du säger att du är en ödmjuk människa så upphör du att vara det” lyder ett talesätt. Enligt min mening handlar detta att vara en erkänd influencer om just detta.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.