Fotograf: Skärmdump Pewdiepie/Youtube

Pewdiepies följarskara ökar med 700% i fajten mot indiska utmanaren

Kungen av Youtube klamrar sig fast på tronen.

Pewdiepie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter, har ända sedan 2013 kunnat titulera sig kung av Youtube. Men så i fjol såg det ut som att svensken var på väg att petas ner från tronen av den snabbt växande indiska kanalen T-series.

Tack vare en intensiv kampanj ledd av Pewdiepies trogna följarskara har nu den svenske youtubern kunnat behålla titeln ”störst på Youtube” – och hans följarskara har vuxit rejält. I december fick Pewdiepie hela 6,62 miljoner nya prenumeranter, vilket var en ökning med hela 700 procent jämfört med innan kampanjen drog i gång i september, då antalet nya följare låg på 855 000. Under fyra månader 2018 fick han fler prenumeranter än under hela 2017, skriver Business Insider.

Läs även: 8-åring brädar Pewdiepie – tjänar mest av alla på Youtube

I en rapport från videoanalysbolaget Tubular i oktober i fjol konstaterades att T-series skulle gå om Pewdiepie inom en vecka, enligt Business Insider. Men så blev inte fallet, tack vare att Kjellberg gick ut och bad om hjälp att ”smash subscribe”, vilket ledde till att flera andra youtubers bad sina följare att följa Pewdiepie.

T-series är till skillnad från Pewdiepie ett företag och inte en person, och beskriver sig självt som Indiens största musikförlag och filmstudo. Kanelen har vuxit snabbt i popularitet hos den indiska befolkningen, men har alltså ännu inte lyckats ta sig förbi Pewdiepie.

I skrivande stund har T-series 81 689 000 prenumeranter medan Pewdiepie har nära 81 845 900. Business Insider konstaterar att det är särskilt imponerande med tanke på att följartillväxten för världens största Youtubers, inklusive Pewdiepie, började mattas av redan 2017.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST