Fotograf: Hermine Hold

Löwengrip lanserar nytt varumärke – tar hjälp av Instagram-följare

Sidensjalar att sätta i håret och hårklämmor i akryl och acetat. Det är produkter som ingår i Isabella ”Blondinbella” Löwengrips senaste satsning, som tagits fram med hjälp av insikter från Instagram.

Varumärket kallas Hermine Hold och togs fram under en workshop med Nordic Tech Houses styrelse förra våren. Frågeställningen löd: ”Hur förvaltar man Skandinaviens största blogg på bästa sätt?”

Det resulterade i ett e-handelsbaserat varumärke anpassat efter Löwengrips blogg, framtaget med hjälp av Joachim Lindström och Filip Ummer som grundat mobiltillbehörsbolaget Ideal of Sweden.

”Med Hermine Hold kan vi erbjuda något som ännu inte existerar på marknaden. Ett starkt, kvinnligt varumärke nischat på håraccessoarer, som bygger sin identitet via sociala medier”, säger Isabella Löwengrip.

”Produkterna i kombination med dessa kanaler och den målgrupp vi redan kommunicerar med, är en ’perfect match’ sett till konkurrensen. Det är dessa insikter som gör det möjligt för oss att bli en aktör att räkna med, redan från start.”

Håraccessoarerna ingår i premiumsegmentet, och ska ”erbjuda tillgänglig lyx för den moderna kvinnan och hennes livsstil”.

Affärsmodellen bygger på en ”direct to consumer”-modell med målet att endast skapa produkter som kunderna redan efterfrågar – under designprocessen tillfrågades varumärkets följare på Instagram om såväl färgval som inspirationskällor. Även om följarskaran ännu inte är större än några tusental uppger bolaget att följarna är en viktig del i varumärkets identitet.

 

Hermine Holds e-handel drar i gång den 20 februari, och den första kollektionen kommer att innehålla sidenprodukter bestående av sjalar och så kallade ”scrunchies”, det vill säga tygklädda hårsnoddar. 

Mer läsning: INTERVJU: Bloggare vid 14, bolagsbyggare vid 16 – och vid 30 ska Löwengrip spränga miljardvallen