Fotograf: Mats Ögren Wanger, Janerik Henriksson/Scanpix/TT, Elon

Retailkrisen: ”Kommer inte bli så mycket mer butiksdöd liknande den vi sett hittills”

Är butiksdöden ett faktum eller i själva verket en myt? Den frågan diskuterar Handelsforskaren Fredrik Lange och Elons vd Stefan Lebrot i det senaste avsnittet av Innovationstvodden.

Ofta hör vi att Sverige upplever eller kommer möta en butiksdöd och att e-handeln ställer kunden inför valet att antingen handla i butik eller på nätet. 

Men butiksdöden behöver inte vara så negativ som den låter, varken för kunderna eller handlarna, menar Handelsforskaren Fredrik Lange. Tvärtom växer det fram nya och bättre butiker som dessutom många gånger är startade av e-handelsbolagen själva då de insett hur viktigt det är med den personliga kontakten. 


Elons nye vd Stefan Lebrot medger att butiksdöden är ett faktum med flera handelskedjor som dött ut under åren, nu senast BR Leksaker. Men han menar att det finns en ny framtid för de fysiska butikerna om man lyckas skräddarsy sin affärsmodell efter kundens behov och samtidigt satsa på hållbarhet.

Se hela videon här:

 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.