Dark social är här för att stanna – så gör du för att nå fram med marknadsföringen

När trafiken i slutna meddelandetjänster som Messenger och Whatsapp blir större än flödet i öppna sociala medier som Facebook måste marknadsavdelningen tänka om. Om man inte vet var trafiken kommer ifrån är det svårt att styra den

"Det är nog ingen överraskning att runt hälften av all social trafik till en webbsida kommer från delningar på sociala medier. Det är dock överraskande, i alla fall för mig, att över 80 procent av de sociala delningarna är dark social", säger Lisa Strøm Pedersen på digitalbyrån Esatto, där hon är utbildare och head of social media operations.

Fenomenet, som vuxit enormt och nu alltså utgör lejonparten av de sociala delningarna på nätet, uppkommer när någon copy/pastat en länk och skickat vidare, ofta med tips på innehåll, i dolda kanaler som e-mail, sms, chat eller privata appar som Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat och Instagram Stories.

Det innebär att marknadsavdelningen får skruva på sina sociala strategier.

Läsa hela artikeln om dark social på vår premiumsajt VA Insights:
 

Prova VA Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.