Affärsängeln bakom Malmös tech-succéer: ”Det är impact som gäller för mig nu”

När affärsängeln Carl Silbersky i fjol tog sig en rejäl funderare över vad han vill göra de kommande tio åren var det främst en sak som dök upp i skallen – klimatet. Nu bidrar han på det sätt han känner bäst. Att driva affärer.

Carl Silbersky är kanske inte en rubrikernas man på samma sätt som hans pappas kusin, den stridbare stjärnadvokaten Leif Silbersky. Men i Malmös startupkluster är han en kändis. Där har han växt upp, levt och verkat i hela sitt 43-åriga liv med undantag för åtta år i Stockholm. Det är med Malmö som bas han verkat, oftast lite i skymundan men bara steget bakom grundarna. Hans roll har varit att tänka nytt, tänka smart och bidra med kapital.

Just idag befinner han sig i ett gråmulet Helsingfors. 

”Jag är här för att träffa våra investerare”, säger Carl Silbersky och syftar på investerare i teknikbolaget för digitala kopior av bygg- och inredningsprodukter, Bimobject, där han nyligen klev in som affärsutvecklingschef.

”Jag började titta på bolaget i somras tillsammans med EQT Ventures och jag fastnade direkt. Får man sedan möjlighet att tillhöra ett sådant bra team och bolag som tickar alla lådor, inte minst att tekniken minskar spillet i byggindustrin med 20 till 30 procent, så gick det inte att säga nej.”

Han älskar att jobba i grundarledda bolag, i det här fallet med Stefan Larsson. Det blir ett ledarskap präglat av mod, engagemang och kunskap menar Carl Silbersky.

Hans uppdrag nu är tydligt – han ska ut och shoppa bolag.

”Vi har bestämt oss för att vi ska bli världens största bibliotek av 3D-objekt som innehåller kompletterande information, till exempel exakt mått, vikt, livslängd och pris för arkitekter och ingenjörer inom byggnadsindustrin, en jättebransch som ligger långt efter vad gäller digitalisering. Jag har viktig erfarenhet då jag varit i den säljande partens skor och sett alla typer av köpare, från den vidrigaste till den bästa. Man får inte glömma människan bakom transaktionerna.”

Sin första exit gjorde han i tjänstedesignföretaget Tactel 2009. Egentligen skulle affären gjorts hösten 2008, men då kollapsade finansmarknaderna som bekant. 48 timmar innan avtalet skulle skrivas under drog sig köparna ur. Där stod han med lång näsa, en gravid fru och ett hus som höll på att renoveras.

Mot alla odds lyckades han ro affären iland. Ett halvår senare. 

Förtjänsten blev hans entrébiljett till riskkapitalvärlden. Men att räkna på risker var inget nytt för Carl Silbersky. Första jobbet fick han på KPMG Consulting i Stockholm som riskanalytiker inom bank och finans och senare, efter en längre resa runt jorden med sin fru, jobbade han med strategisk och finansiell analys i transaktionssvängen för samma arbetsgivare.

Kanske var det intresset för matematik som blev kittet mellan honom och serieentreprenören Jan Erik Solem.

”Jan Erik och hans gäng satt i Minc-huset och jag började dejta dem lite. Jag förstod snabbt att de hade det tufft ekonomiskt och att investerarna flytt fältet. Alla varningsklockor ringde men jag tyckte att tekniken i Polar Rose var så intressant. Plus att jag blev djupt imponerad av Jan Erik.” 

Så han stängde varningarna ute och beslutade sig för att investera i ansiktsigenkänningsbolaget. När vd:n försvann tog Carl Silbersky över rodret. 

”Jag såg att tekniken behövde mobilanpassas och Jan Erik köpte det. Liksom vc-bolagen. Förtroendet var återställt.”

Tio månader efter att han klivit in i bolaget såldes det till Apple för dryga 200 miljoner kronor.

Nu var han varm i kläderna och gjorde sällskap med ett gäng andra affärsänglar i Malmö som gjort lönsamma exits. Hampus Jakobsson, Karl-Anders Johansson och Ludvig Linge för att nämna några. 

Längs vägen har han också hunnit med att testa vingarna som entreprenör. Popgiro, som han var med och startade strax efter affären med Apple, var tänkt att göra betalningar smidigare och snabbare på radannonssajter som Blocket. Men här gick han på pumpen.

”Blocket var väldigt intresserade av vår lösning men de kom fram till att de ville utveckla det själva. När vi gick till nästa aktör upptäckte vi att det var en monopolmarknad, allt ägdes av Blocket. Även internationellt fanns det bara ett fåtal stora spelare.”

Utsvävningen är knappast något han ångrar för Carl Silbersky är ingen som gråter över spilld mjölk.

Finns det något som får dig att lacka ur?

”Girighet. Jag har haft sådan tur att få jobba med människor som inte haft så mycket men som ändå tagit bakslag på ett bra sätt. Men så många gånger har jag sett girigheten hos människor som haft gigantiskt mycket och förlorat lite. Det gör mig förbannad.”

Nu vill Carl Silbersky, som ibland går under benämningen "war time CEO" för hans lojalitet och kämparglöd, dra sitt strå till stacken vad gäller klimatutmaningen. Han gör det på det sätt han känner bäst. Genom att driva affärer. Just nu som affärsutvecklingschef i Bimobject.

”Jag tror att många investerare börjar tänka oj miljön, oj hälsa. Nu kommer en ny typ av bolag som vill göra mer än att ladda våra mobiler med underhållning. Jag tycker att jag ser mycket mer fokus på impact, åtminstone här i Malmö.”

Läs även: Skånes tyngsta affärsängel: Många blir entreprenörer för att ha det mysigt och trycka totebags


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.