Anna Norrevik, vd för Svrvive Fotograf: Svrvive Press

”Spelbranschen har alltid varit mitt livs kall”

Så ska Anna Norrevik, vd för spelstudion Svrvive, hitta nästa riktigt stora spelsuccé.

Svenska spelstudion Svrvive har länge legat i topp med sina titlar på flera globala VR-listor de senaste åren, under ledning av grundaren och tidigare vd:n Faviana Vangelius von Heijne.

Sedan hösten har Anna Norrevik – som har lett arbetet kring ett av Paradox Interactives största projekt, tagit över rollen som vd och styrt bolaget under omställningen från VR (virtual reality) till AR (augumented reality).

"Spelbranschen har alltid varit mitt livs kall", säger Anna Norrevik till Veckans Affärer.

Hennes intresse för spel har funnits sedan barnsben och under studietiden på Handels i Stockholm kom hon i kontakt med branschen då spelmiljardären och dåvarande vd:n för Paradox Interactive, Fredrik Wester, var på skolan och föreläste. Hon tog tillfället i akt och flaggade för att det var spelbranschen hon ville ge sig in i.

"Jag ryckte tag i honom efter föreläsningen och sa att jag drömde om att bli vd för ett spelföretag."

Ett halvår senare befann sig Anna Norrevik i Kina. Då fick hon plötsligt ett mejl från Fredrik Wester som öppnade portarna till spelvärlden och erbjöd henne en tjänst på Paradox Interactive.

Från 2014 och fem år fram arbetade hon som producent och ansvarig för flera olika spelprojekt.

Nu har drömmen kommit i uppfyllelse och hon sitter idag bakom ratten på den framgångsrika spelstudion Svrvive, som vd.

"Svrvive gör den typen av spel jag älskar och spelar själv, som pusseläventyrsspel – där man får tänka till lite och som har en story med vackra och inlevelsefulla miljöer."

Just nu jobbar spelstudion på ett sprillans nytt racing-spel som väntas rulla ut inom kort och alla mobiltelefoner med en AR-funktion kommer kunna använda spelet.

"Spelaren ska kunna känna att man är i en annan värld – och det är just det man kan göra med både VR och AR."

Spelen skapas genom att en 'visionsägare' tar fram visionen och designen kring spelet. Sedan bestäms hur spelet ska fungera och vad som ska hända i olika skeden. Grafiker, programmerare, designers, testare och en ljuddesigner arbetar sedan med att sätta alla pusselbitar på plats. 

Innan omställningen till AR hade Svrvive populära titlar som The Deus Helix och Kartong – spel som toppade flera globala listor över storsäljande VR-spel.

"Trots det var inte säljsiffrorna för VR så starka som vi hade hoppats på. Vi trodde att hårdvaruutvecklingen skulle gå snabbare, men det kommer komma. Inom ett till två år kommer det antagligen vara billigare och mer lättillgängligt att sätta in VR-upplevelser hemma hos sig. Vi såg en mycket större potential med AR eftersom det finns så många som har tillgång till en smartphone och därmed tillgång till AR."



Nu har Anna Norrevik siktet på att göra ännu vassare spel och locka till sig en bred publik.

Hur tävlar man med tidigare spelsuccéer som Pokemon Go?

"Även om Pokemon Go exploderade har det dykt upp väldigt mycket AR-funktioner utöver de som fanns då. Men i det stora hela är det bara positivt att sådana aktörer öppnar dörrarna för en stor massa som blir intresserade av AR-spel. Det banar även vägen för andra aktörer när människor lär sig mer om tekniken och förstår varför den är kul."

Vilket spel tror du blir nästa hit?

"Ett spel jag tror på, som är på väg ut på marknaden, är Harry Potter-spelet 'Harry Potter: Wizards Unite'. Det kan nog bli riktigt stort och återigen väcka hajpen kring AR."