Martin Palm, vd för Primetime

Deras hajpade quiz-app lockar 100 000 svenskar dagligen – utan en krona i marknadsföring

Martin Palm har lyckats göra något som tv-kanalerna har misslyckats med – involvera tittaren. Nu ska den före detta sportagenten och vd:n i Sventertainment ta appen till Danmark.

Hur kan frågesporten Primetime med start för tio månader sedan och med noll kronor i marknadsföring ha drygt 100 000 tävlande till live-sändningen varje kväll klockan 20.00 trots att vinnarna som klarar sig igenom alla elva frågor bara får ett par kronor?

Vd:n Martin Palm menar att Primetime aldrig har haft stora prispengar som mål, utan tanken är snarare att engagera spelare utifrån mottot "Never get boring".

"Folk har kunnat se att vi är litet gäng på Söder utan programledarerfarenhet, som ibland klantar sig med tekniken, visar när vi samtalar med sändningsteknikern och överraskar genom att stjärnor som Rebecka & Fiona, Tommy Körberg och Comqviq:s reklamprofiler Karim och Krister dyker upp för att ställa frågorna."

Under julen laddades appen ned 100 000 gånger och är nu uppe i 800 000 nedladdningar. Instagram-kontot har exploderat från 500 följare i juli till nära 67 000 följare.

"Kanal 5 har nära 30 år på nacken och drygt 50 000 Instagramföljare. Fortsätter vi i samma takt är vi snart uppe i 100 000. Det har gått så snabbt att vi knappt har kunnat ta in hur stort Primetime hunnit bli."

Så vad har då Primetime som andra frågesportappar saknar förutom att man vill överraska vid varje sändning?

Dels menar Martin Palm att Primetime har lyckats skapa engagemang och lojalitet genom att användarna själva kan skicka in förslag på frågor, dels mixas frågorna för att inte utestänga åldersgrupper.

Han tror också att det faktum att quizen har blivit ett hett samtalsämne på svenska skolgårdar beror på att appen väcker intresse hos en generation som är van vid ondemand-tjänster.

Han tror också att människans drivkraft att känna samvaro med andra ytterligare har bidragit till appens snabba framgångar.

"Slalom var inte så mycket roligare när Ingemar Stenmark åkte än vad det är idag, men då han åkte skapades en gemenskap bland svenskarna. Den känslan har ondemand-tittandet förstört."

Martin Palm anser att linjär-tv-bolag som TV4 har misslyckats med att inkludera tittarna och menar att Primetime inte är "tv-tv", utan snarare ett Instagram- och Youtubebaserat format.

Inom kort tar Primetime och bolaget bakom appen som heter Sventertainment steget över sundet till Danmark med tanken att göra en kopia" av Sverigemodellen.

Drömmen är att få med danske skådisen Mads Mikkelsen.

Uppväxt på Lidingö med pappa Gunnar Palm som livnärde sig som kartläsare åt rallylegendarer som Erik "Carlsson på taket" och Hannu Mikkola tillbringades lördagskvällarna i tv-soffan framför program som mamma tillika SVT-profilen Gunilla Nilars producerade – alltifrån "Det kommer mera" och "Söndagsöppet" till "Allsång på Skansen".

Efter att hon öppnat dörrarna för praktik hos Arne Hegerfors närde han ändå drömmar om en idrottsligt karriär och gick all-in för hockey. Först som duktig junior och sedan spelare i division 2 och därefter som domare, lagledare och styrelsemedlem i olika klubbar.

Det intresset banade också väg för goda kontakter.

Ett exempel var när Nyheter 24-profilen Daniel Weilar låg i startgroparna att starta Primetime tillsammans med marknadsföraren Petter Lindqvist utifrån inspiration av framgångsrika amerikanska HQ Trivia-appen.

"Daniel frågade om jag ville hoppa på som programledare. Jag gillar att testa grejer och är inte rädd att prata inför publik så jag tyckte det lät lite kul. Men ju mer vi pratade ju mer engagerad blev jag och framförallt ju mer trodde jag på hela idén. Kanske insåg Daniel att han inte skulle bli av med mig utan frågade då istället om jag ville bli medgrundare och vd."

Parallellt med ekonomistudierna hade han fått praktik vid Londonkontoret för sportagenten International Management Group, IMG. Grunden Mark McCormack hade blivit så betuttad i hans mamma att han skickat julkort ända sedan Martin Palm var liten grabb.

"Jag jobbade med tv-rättigheter och stötte aldrig på några kopplingar till idrottsliga prestationer."

Då IMG också fick rättigheterna för Stockholm Open blev han allt-i-allo för tennistävlingen.

När han insåg att de stora framgångarna för svensk tennis snarare bygger på funktionärs stora engagemang än kommersiella intressen hoppade han av och gick in som projektledare vid mediebyrån Starcom.

Därefter blev han medgrundare av Vården.se. Inspirationen var hämtad från Hotels.com och i dag har företaget strax under 10 anställda och Martin Palm som delägare.

Vägen till att återigen bli sportagent började med att Nina Wennerström som tillbringat uppemot 15 år som tennisagent i USA flyttade hem och fick stjärnor som Robin Söderling, Grigor Dimitrov och Johanna Larsson till sin nya sportagentur Wesport.

Martin Palm plockades in för att driva en satsning på hockey och förutom att den bar sig väl lyckades Wesport också komma hem MMA-proffset Alexander "The Mauler" Gustafsson.

Då Martin Palm lämnade efter två år för vd-jobbet på Primetime fick han börja med att precis som övriga medgrundare betala vinstpotten ur egen ficka.

Men utefter modellen att plocka in annonsörer som kunde göra frågesporten roligare fick Sventertainment snart in andra pengar.

"Vi vill inte ha fula banners på Primetime, utan tror oss ha funnit världens bästa annonsformat i frågesport."

Martin Palm anser att den digitala världen har varit bra på konverteringsdrivna format som Google Adwords, men sämre på att bygga varumärken.

"Då vi låter Comviq-profilerna Karim och Krister ställa en telekomfråga så kan vi göra Comviq till en rolig och naturlig del av användarupplevelsen – reklamen blir rolig och inkluderande istället för tvärtom."

Utifrån sin erfarenhet anser han att det finns ett ord som summerar hur företag oavsett bransch bör tänka vid digitalt varumärkesbyggande – engagemang.

"Många startar Instagramkonto utan att veta varför, medan vi försöker förstå vad som driver användarbeteende. Sedan är det naturligtvis alltid enklare att bygga engagemang kring frågesport jämfört med att sälja exempelvis försäkringar..."

På frågan var Primetime befinner sig inom ett par år är Martin Palm medveten om att flugor kan få svårt att leva över tid, men han tror att formatet går att utveckla på mängder av sätt.

"Vi är ödmjuka inför att vi redan har drygt 100 000 spelare per sändning och måste värva nya ifall vissa tröttnar. Men SVT:s långkörare "På Spåret" har 2,4 miljoner tittare. Så med tanke på det vore det inte så konstigt om Primetime kunde bli ett Binglotto med 1 miljon tittare per sändning."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant