Fotograf: Pressbilder (montage)

H&M:s senaste koncept: Lappa och laga dina favoritplagg istället för att köpa nytt

Experter kommer hjälpa till med att laga, fixa och brodera kläder.

Klädjätten lanserar sitt hållbarhetskoncept H&M Take Care på den svenska marknaden i utvalda butiker och på hm.com i mitten av januari.

Konceptet, som är ett komplement till H&M:s klädinsamling för att göra det enklare för kunden att fixa och laga sina plagg, finns sedan tidigare i Tyskland, Frankrike och Norge. H&M Take Care omfattar olika produkter, en sajt med tips och en service-möjlighet i form av en syateljé i vissa butiker.

"Våra kunder kommer att kunna få hjälp till allt från guidning om hur de kan ta hand om sina plagg på ett smartare sätt, till att kunna justera längden på sina byxor eller reparera sitt blixtlås", säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig för H&M i Sverige", till Market.

Produktserien innehåller bland annat en tvättpåse som silar bort mikroplaster, tvättmedel som tvättar rent i kallvatten, lagningslappar, sy-kit, fläckborttagningsmedel samt våtservetter för rengöring av sneakers.

Servicedelen lanseras initialt i H&M-butiken på Hamngatan i Stockholm och senare under året även i Malmö och Göteborg. Experter kommer att vara på plats i en syateljé i butikerna och kommer att laga, fixa och brodera kläder oavsett var plaggen är köpta.

Produktserien finns förutom online och på Hamngatan till en början i åtta H&M-butiker runt om i Sverige.

Läs även: VA:s supertalang nummer 1 ska ta H&M in i framtiden


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  2. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. Swedbanks interna utredning sågas från alla håll: ”Tror inte någon blev klokare”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.