Tobaksplantor, som inte har något med den aktuella studien att göra, växer på en åker i USA Fotograf: Creative Commons

Forskare "hackar" fotosyntesen för att få plantor att växa sig större

Amerikanska forskare har lyckats få tobaksplantor att växa sig uppemot 40 procent större genom att "effektivisera" fotosyntesen i växterna.

En grupp forskare vid University of Illinois i USA har förändrat generna som styr tillväxt och storlek hos tobaksplantor och fått dem att växa snabbare och bli större, enligt en studie som publiceras i tidskriften Science.

Det är bland att genom att föra in gener från en encellig alg i tobaksplantorna som forskarna har lyckats "effektivisera" fotosyntesen, den process som växter använder för att omvandla solenergi till kemisk energi, såtillvida att man har kortat ned den serie av kemiska reaktioner som växterna använder för att bryta ned vissa kolföreningar.

Skälet till att just tobaksplantor valdes är, enligt forskarna, att de är lätta att arbeta med, robusta och producerar gott om frön vilket gör att det går att skala upp processen.

Genom förändringarna växte sig plantorna över 25 procent, och i vissa fall, 40 procent större, skriver forskarna.

Om den nya metoden visar sig vara i närheten lika effektiv på ätbara grödor som på tobaksplantorna som användes i studien är det en "enormt användbar innovation", skriver sajten Arstechnica som samtidigt noterar att det finns en utbredd misstro mot genmodifierade grödor vilket kan sätta "allmänhetens smak och samhällets behov" på en kollisionskurs.

Jens Sundström, som är docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet, har kommenterat studien för Sveriges Radio:

"Vi har haft produktivitetsökningar i jordbruket från 1960-talet och fram tills nu på ungefär två procent per år på grund av mekanisering, användning av olika insatsmedel och växtförädling. Om man i det här läget kan öka produktiviteten till 20 eller 30 procent är det naturligtvis ett enormt steg framåt", säger han.

Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.