FT: Spotify går trögt på flera nya marknader och har haft en motig Indienstart

Flipp i Latinamerika, flopp i Indien. Spotifys marknadsexpansion har hittills haft varierande framgång, konstaterar Financial Times i en fördjupningsartikel om det svenska musikstreamingbolaget.

Spotifys aktie haft ett tufft halvår. Efter rekordet 196 dollar i juli har aktien fallit 42 procent, och dagens 113:74 dollar är 31 procent under premiärnivån.

Undantaget Kina beräknas 6 procent av världens smartphoneägare i dag ha ett Spotifyabonnemang. Denna andel kommer på fem år att mer än fördubblas, vilket innebär 220 miljoner betalande kunder, enligt en analys från Morgan Stanley. Av dessa väntas 53 miljoner finnas i Asien, Mellanöstern och Afrika, mot 11 miljoner i dag.

Bolaget har länge haft stora framgångar i Latinamerika där Mexiko har blivit landet med flest Spotify-lyssnare i världen. Priserna är lägre: ett abonnemang i Mexiko kostar 99 peso, cirka 45 kronor, per månad mot ungefär det dubbla i USA. Spotify dominerar marknaden och streaminglyssnandet i regionen är unikt högt: enligt en undersökning från 2018 lyssnade åtta av tio i Mexiko och Brasilien på streamad musik.

I andra delar av världen har expansionen gått trögare. Inför noteringen i april sade Spotifys vd Daniel Ek att bolaget arbetade med lanseringar i Indien, Ryssland och i Afrika. Sedan dess har aktien backat och optimismen avtagit något.

Morgan Stanley kommenterade vid rapporten i oktober att "investerarna blivit alltmer nervösa". Analytikern Benjamin Swinburne, som liksom de flesta i kåren är positiv till aktien och har riktkursen 200 dollar, såg en "brist på nya marknadslanseringar". Han pekade särskilt på Indien och Ryssland, men även de lanseringar som trots allt skedde under året gav enligt honom färre potentiella kunder än väntat.

Indienstarten har hittills varit motig. I november uppgav branschtidningen Variety att en lansering väntades inom ett halvår och att skivbolagen i landet var positiva till att bevilja licenser.

Men trots långa diskussioner har skivbolagen fortfarande inte gett klartecken, uppger källor för Financial Times. En skivbolagschef beskriver lanseringen som en chans för rättighetsägarna att öka sin andel av vinsten på Spotifys bekostnad.

"Nu är de ett börsnoterat bolag och de behöver verkligen växa", säger chefen till tidningen.

Förhandlingarna beskrivs som ett ställningskrig, där skivbolagen vägrar acceptera Spotifys strategi att ge de indiska kunderna flera gratis provmånader.

Landet kan dock bli en tuff marknad, även med avtal på plats. Spotify skulle förutom Apple och Youtube också få konkurrens från Hungama, Gaana och Saavn - inhemska tjänster som ännu inte lyckats få kunderna att betala. Av 216 miljoner indiska musikstreaminganvändare är endast 1 miljon betalande, enligt Midia Research.

Även på andra viktiga marknader finns tillväxtproblem. Kinamarknaden domineras helt av det nyss USA-noterade Tencent Music, och Spotify har därför valt att byta ägarandelar med konkurrenten för att kunna få en del av marknaden. Mellanöstern-starten i november har enligt Financial Times också haft komplikationer. Dålig infrastruktur är ett problem i regionen, hög andel piratnedladdning ett annat. Dessutom finns en svår rival i det lokala företaget Anghami, som säger sig ha över 70 miljoner användare.

Läs även: ”Det går nästan inte att mäta värdet av Spotifys framgång”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.