Från Amazons nya skräckserie Lore, som bygger på en podcast.

Hollywood och streamingjättar jagar innehåll – köper upp poddar

Ett flertal podcasts har köpts upp den senaste tiden för att göras om till tv-serier, skriver New York Times.

Såväl tv-kanaler som streamingjättar som Netflix och HBO lägger miljardbelopp på att ta fram egenproduktioner i rörlig bild. På senare år har även techjättar som Amazon, Apple och Facebook gett sig in i leken.

I jakten på nytt innehåll intresserar sig bolagen allt oftare för poddvärlden, skriver New York Times.

Ett av skälen sägs vara att poddarna redan har en aktiv följarskara.

"Det är en mycket aktiv process att ladda ned en podcast", säger Ben Silverman, vd för produktionsbolaget Propagate, till tidningen.

Ett flertal poddar är nu på väg att ta steget över från hörlurarna till skärmarna, med hjälp av amerikanska storbolag, enligt New York Times.

Sam Raimi, som bland annat har regisserat The Evil Dead, siktar exempelvis på att göra en tv-serie av skräckpodden Tanis. Producenter är Dark Horse Entertainment och Universal Cable Productions. Dessa båda företag jobbar dessutom med att anpassa ytterligare en podcast till tv-format: sci-fi-podden The Bright Sessions.

Lore, är en serie som bygger på författaren Aaron Mahnkes podcast med läskiga berättelser, har förnyats för en andra säsong på Amazon Prime.

Homecoming, en annan serie på Amazon Prime med Julia Roberts i huvudrollen är baserad på en podcast från Gimlet Media. Dirty John, som sänds på kabelkanalen Bravo, bygger på en en podcast från Los Angeles Times och poddnätverket Wondery.

Facebook har beställt tio avsnitt av serien Limetown, som bygger på en podcast som berättar en fiktiv historia om försvinnanden vid en amerikansk forskningsanläggning.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST