Fotograf: Lindsten Nilsson

Löwengrip om USA-satsningen: "Jag har redan nästan 50 000 följare där"

Isabella Löwengrip lägger ett händelserikt 2018 bakom sig. 2019 ligger fokuset på USA.
"Jag kommer resa till USA varannan vecka för att bygga Löwengrip Beauty och mina egna kanaler", säger hon till Veckans Affärer.

Blott 14 år gammal flyttade hon hemifrån och blev bloggaren Blondinbella, vars plattform växte till en av Sveriges största. Idag har hon lämnat sitt alter ego bakom sig och är nu en entreprenör ut i fingerspetsarna. 



Det har varit ett händelserikt år för Isabella Löwengrip. I mars utnämnde Veckans Affärer henne – tillsammans med Tredje AP-fondens vd Kerstin Hessius, till Näringslivets Mäktigaste kvinna.

Sedan dess har hon levt livet i racerfart. Hon driver ett flertal bolag. Däribland ett eget skönhetsmärke – en trend som andra svenska influencers likt Bianca Ingrosso även tagit efter i år, och har gjort en hel del investeringar.

Tidigare har det bland annat handlat om Wall Street-veteranen Håkan Guldkulas champagne, som var fjolårets wildcard. I år var det stamcellsbolaget Nextcell Pharma som stack ut bland investeringarna.



"Vi har haft ett väldigt spännande år med hela vår bolagsgrupp. Alla bolag är lönsamma och har vuxit med eget kapital. I Löwengrip Beauty har vi en ambition att växa med i snitt 50 procent varje år, vilket vi har gjort sedan start. I år är tillväxten cirka 75 procent. Vi kommer att landa på ungefär 80 miljoner i omsättning i år så målet för 2019 blir 120 miljoner", säger Isabella Löwengrip till Veckans Affärer.



Hon har också satsat fullt ut på startupfabriken Nordic Tech House och är nu redo att flytta in i Urban Ecapes moderna lokaler i Stockholm, granne med storbolag som Spotify.



"Nordic Tech House har bara funnits i drygt ett år men kommer landa på knappt 10 miljoner i omsättning och under kommande år finns stor potential för en väldigt fin tillväxt."

En annan nyhet som kläcktes i år var hennes planer att klona sig själv i sociala medier.

Enligt Isabella Löwengrip kommer framtidens influencers inte behöva bestå av kött och blod, utan vara fiktiva karaktärer som matar sina följare med den inspiration de suktar efter.

Först ut är hennes amerikanska version – Gabrielle.



"Vi släppte hennes Instagram-konto i mitten av november och vi kunde se att intresset var stort från dag ett. Just nu finslipar vi Gabrielles utseende och jag hoppas vi kan visa henne väldigt snart. Tanken med mina kloner är att kunna anpassa klonen efter den marknad vi arbetar med", menar Isabella Löwengrip.

Men det glamorösa entreprenörslivet har också präglats av en del missöden för bloggdrottningen – som under den senaste tiden delat med sig av sitt stormiga privatliv på sociala medier.



"På många sätt har det varit ett turbulent år för mig privat men om jag sammanfattar det så har det varit ett bra år. Jag har fokuserat på min hälsa. Det har blivit mycket träning och meditation under 2018 och det kommer fortsätta vara en stor del för mig även under 2019. Det har hjälpt mig att ta bra beslut och behålla lugnet trots mycket media och påfrestningar."



Hon blickar framåt. Målet är att en dag pryda omslaget av tidningen Forbes och under nästkommande år har Isabella Löwengrip fullt fokus på USA. Där vill hon bygga egna kanaler och etablera bolaget Löwengrip Beauty. Hon menar att det finns stor potential att lyckas efter att ha lanserats som ett av Amazons "Luxury brands" i 15 länder.



"Jag kommer resa till USA varannan vecka för att bygga Löwengrip Beauty och mina egna kanaler. Redan nu har jag cirka 50 000 följare där."



Men även på hemmaplan kommer det hända grejer. 



"Här hemma är det mest spännande att vi bygger ett retail lab. Här har vi ett nytt bolag sprunget ur Nordic Tech House, Löwengrip och Retail Academics. Genom ett datadrivet tänk bygger vi framtidens retail online och offline i synergi."



Året förde med sig både upp och nedgångar för Isabella Löwengrip. Om 2019 tar henne ett steg närmre omslaget av Forbes återstår helt enkelt att se att se.

Läs om fler trender och profiler från året som gått:

Krypto-niten: Bitcoin blev allas slagpåse när febern övergick i frossa

Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar

Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år

Ikea efter Ingvar - här är möbeljättens turbulenta 2018

Året då plasten hamnade i fokus på allvar – men det räcker inte med sugrör och plastpåsar

Efter ett tufft år ser Elina Berglund fram emot den stora USA-lanseringen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  2. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  5. Swedbanks interna utredning sågas från alla håll: ”Tror inte någon blev klokare”
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.