Shiza Shahid och Malala Yousafzai. Kollage.

Medgrundaren av Malala-fonden: ”Vi kan bota vår tomhet genom att hjälpa andra”

Framtiden tillhör de företag som på allvar inser vikten av att arbeta syftesdrivet och världsförbättrande. Det menar Shiza Shahid, investeraren från Pakistan som grundade Malala Fund tillsammans med nobelprisvinnaren Malala Yousafzai.

Shiza Shahid var medgrundare och vd för Malala Fund, med fokus på flickors skolgång i utvecklingsländer. I dag är hon vd för investmentbolaget Now Ventures, som fokuserar på investeringar i startup-bolag med världsförbättringsambitioner i kombination med fokus på jämställdhet och mångfald.

"Jag vill visa hur företagsledare kan bidra till att skapa en värld där rättvisa, framsteg och överflöd är för alla. Då måste man bygga bolag som är både är bra för investerare och för världen", säger hon när Heja framtiden-podden får en pratstund med henne.

Vi befinner oss i en unik tid, menar hon. Millennials kräver att företagen de jobbar för och produkterna de köper ska tjäna ett högre syfte och göra världen lite bättre. Enligt undersökningar skulle 94 procent av de tillfrågade i målgruppen byta varumärke ifall värderingarna inte sammanföll med de egna.

Podcasten Heja framtiden vill lyfta nyheter kring positiv utveckling och tekniska möjligheter och föra samtal kring hur vi kan skapa en bättre framtid tillsammans.

I detta avsnitt intervjuar Christian von Essen Shiza Shahid, vd för investmentbolaget Now Ventures, och medgrundare och vd för Malala Fund.

När det gäller val av arbetsgivare är siffrorna likartade. Företag har helt enkelt inte råd att bortse från detta. Men där finns det även stora möjligheter.

"De största sociala utmaningarna kommer allt mer att sammanfalla med goda affärsmöjligheter", säger Shiza Shahid, men tillägger samtidigt att det handlar om att bygga in värderingarna i bolagets kärna istället för att lägga några promille på välgörenhetsdonationer.

Den knappt 30-åriga världsmedborgaren lyckas till och med ringa in en av vår tids stora utmaningar på ett par sekunder.

"Jag tror att anledningen till att vi som befinner oss i priviligierade positioner upplever att vi inte är så tillfreds som vi borde vara, är att vi inte känner att vi direkt bidrar till att göra världen bättre. Vi undervärderar hur mycket lycka och tillfredsställelse vi kan få ut om vi hjälper andra människor."

Lyssna på hela samtalet mellan Shiza Shahid och Christian von Essen här (Obs: engelska):

 Lyssna på fler avsnitt av Heja framtiden:

Experten: Vi måste bli bättre på cybersäkerhet – utan att sätta krokben för digitaliseringen

Hon var Steve Jobs marknadschef när Iphone lanserades: "Nu är en fantastisk tid för marknadsförare"

AI-forskare: Här är nischerna där Sverige kan visa framfötterna



Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Rusning till Leif GW:s och Göran Perssons bolag som laddar för börspremiär
  2. Sveriges doldis-techstjärna sålde just sitt bolag till Uber för 29 miljarder – allt började med en hjärnblödning
  3. Paret satsade sina bröllopspengar och hackade Ikea – idag säljer de sina soffben i 30 länder
  4. Aktierna som ska upp 40% eller mer – enligt proffsen
  5. Fondens floppår drabbade 300 000 sparare – nu lämnar förvaltaren
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  4. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  5. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.