Efter ett tufft år ser Elina Berglund fram emot den stora USA-lanseringen

Elina Berglund och hennes p-app Natural Cycles har haft ett händelserikt år. Bolaget har granskats av Läkemedelsverket i Sverige och fått kritik från den brittiska reklamombudsmannen. Men man har också fått ett godkännande från FDA – och nu förbereder sig Natural Cycles för den stora lanseringen i USA.

Natural Cycles-grundaren Elina Berglund är i Stockholm på besök. Numera bor hon nämligen tillsammans med sin man Raoul Scherwitzl och deras snart femåriga dotter i Brooklyn, USA.

”Vi har hittat ett coworking space i Financial District på Manhattan och har jobbat med att bygga upp ett team sedan vi kom i september. Vi har hittat ett antal viktiga nyckelpersoner och det känns jättebra. Lite som att börja om från början, som när vi satt på SUP46 i Stockholm för fem år sedan.”

Idag har Natural Cycles 87 anställda och förutom i Stockholm och på Manhattan finns kontor i Geneve, dit hon lockat ett antal tidigare kollegor från Cern-institutet för att jobba i hennes R&D-avdelning med att förbättra algoritmen, och i Tyskland.

Hon är förväntansfull inför nästa år, ett år av stora händelser för såväl hennes verksamhet som för henne privat.

I början av mars är det dags för den stora USA-lanseringen. Förutom de nyanställda i bolaget har hon tagit hjälp av en pr-byrå i New York som jobbat med konton som Johnson & Johnson.

”Vi tänker satsa på några utvalda städer i ett första steg. Vi tänker också att vi ska börja med en målgrupp av kvinnor som tänker att de ska bli gravida om ett eller ett par år. Vi kommer att köra en kampanj och använda sociala mediekanaler.”

USA är redan idag en stor marknad för Natural Cycles, framförallt i New York, Kalifornien och i Colorado. USA delar andraplatsen med Sverige efter Storbritannien som är bolagets största marknad. Än så länge.

”Vi hoppas att USA går förbi Storbritannien ganska snart efter lanseringen.”

Hon berättar att hon fått många frågor om varför de väntat med lansering till mars nästa år när FDA-godkännandet kom redan i augusti.

”Vi har använt tiden till att verkligen fundera igenom strategin och vår kommunikation så att vi undviker att hamna i samma fallgropar som tidigare. Det är ju en annan tonalitet i kommunikationen i USA än i Europa, vi kanske måste våga ta för oss mer för att nå fram.”

En dryg månad efter lanseringen är det dags för en annan omvälvande händelse för grundarparet. Då väntas deras andra barn födas.

”Att följa kvinnorna och addera värde under själva graviditeten är innovationer som vi jobbar med.”

Förutom årets viktigaste händelse, FDA-godkännandet, har det varit ett mellanår för Natural Cycles. Visserligen med tillväxt men relativt modest, berättar Elina Berglund.

Året har också kantats av diverse nya utmaningar, inte minst i Sverige där appen granskats av Läkemedelsverket.

En granskning som avslutades i september och som enligt Elina Berglund var utan anmärkning.

Hon har också stött på utmaningar på den brittiska marknaden där Natural Cycles förbjudits att beskriva sin produkt som ”mycket tillförlitlig” i sin marknadsföring.

Det kommer inte behövas någon ny finansiering för att bekosta den stora USA-lanseringen i mars. De 250 miljoner kronor som hon tog in i november 2017 var avsedda för detta säger hon.

Läs om fler trender och profiler från året som gått:

Krypto-niten: Bitcoin blev allas slagpåse när febern övergick i frossa

Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar

Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år

Ikea efter Ingvar - här är möbeljättens turbulenta 2018

Året då plasten hamnade i fokus på allvar – men det räcker inte med sugrör och plastpåsar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST