Mark Zuckerberg, Facebooks vd och medgrundare, vid kongressförhören i våras.

Facebook: Därför gav vi Spotify och Netflix tillgång till användarnas privata meddelanden

På sin egen blogg förklarar Facebook varför Spotify och Netflix fick tillgång till de egna användarnas privata meddelanden, vilket avslöjades i veckan. Samtidigt undviker den sociala nätverksjätten att nämna liknande fall med andra techjättar som Amazon och Apple.

I veckans avslöjade New York Times att Facebook gett techjättar som Apple, Amazon och Spotify mer tillgång till användarnas privata data än vad det sociala nätverket tidigare berättat.

Enligt artikeln, som bygger på interna dokument från Facebook och intervjuer med ett flertal tidigare anställda på Facebook, har Mark Zuckerbergs sociala nätverk delat privat användardata med 150 företag i strid mot dataskyddslagar.

Bland annat ska Microsofts sökmotor Bing ha kunnat se en användares Facebook-vänner utan medgivande, Amazon ska kunna ha kommit åt namn och kontaktinformation genom vänlistan, medan Spotify, Netflix och Royal Bank of Canada uppges ha haft möjligheten att läsa användarnas privata meddelanden.

Just den senare anklagelsepunkten har Facebook nu valt att bemöta på sin egen blogg.

"De senaste dagarna har vi anklagats för att utan deras vetskap dela med oss av folks privata meddelanden till våra partners. Det är inte sant – och vi vill ge mer fakta kring våra partnerskap kring meddelanden", skriver Ime Archibong, bolagets chef för produktpartnerskap.

Funktionen som Spotify och Netflix använde sig av gjorde det möjligt för Facebook-användare att "skriva" meddelanden till sina vänner direkt genom Spotify- respektive Netflix-appen. I fallet med Spotify handlade det om att dela låtar och i fallet med Netflix att dela länkar till filmer och serier.

För att detta skulle vara möjligt fick både Spotify och Netflix behörighet att skriva, läsa och radera meddelanden via Facebook-konton.

Men, skriver Ime Archibong, funktionen gjorde inte att tredjepartsföretag "läste dina privata meddelanden, eller skickade meddelanden till dina vänner utan tillåtelse".

Funktionen var vidare, skriver chefen för produktpartnerskap, experimentell och lades ned för närmare tre år sedan.

Spotify och Netflix har båda uppgivit för New York Times att de inte kände till vidden av tillgången till användarnas data och enligt Facebook ska datan inte ha missbrukats. Enligt tidningen hade Spotify möjligheten att läsa meddelanden från över 70 miljoner Facebook-användare i månaden.

Kanske något iögonfallande förklarar Facebooks färska bloggpost inte hur exempelvis Apple och Amazon använde Facebook-datan de fick tillgång till, noterar Business Insider.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.