Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år

Fler och fler väljer snällare transportmedel, och Centralens resebutik i Kalmar har märkt av en tydlig förändring i efterfrågan av tågresor under den senaste tiden.

Medan nästa långflygning var något man satt och skröt om vid fikabordet tidigare har det idag blivit något man talar tyst om, eller helst inte alls.

Trenden att byta flyg mot tåg växer lavinartat, även om tåget är krångligare, dyrare och tar längre tid. Syftet är förstås självklart. Att bespara vår planet ytterligare utsläpp.

En aktör som tydligt märkt av den enorma efterfrågeökningen på tågresor är Centralens resebutik i Kalmar, en av Sveriges få resebyråer som bokar utlandsresor med tåg.

Den lilla resebyrån, som tidigare var en del av SJ men som idag ägs av Ivar Karlsson och Maria Peterson, är fullständigt nedringda.

”Vi har mer än fördubblat försäljningen av utrikesresor under det senaste året, från 7 till cirka 15 miljoner kronor”, säger Ivar Karlsson.

Redan under 2017 började de märka av ett klart ökat intresse för att byta flyg mot tåg men det är framförallt under 2018 som intresset exploderat.

”Det är roligt att det så brett. Våra kunder består av en mix mellan ungdomar, barnfamiljer och äldre.”

Kunderna har hittat till den lilla resebyrån i Kalmar utan en krona i marknadsföring berättar Ivar Karlsson. Sociala medier, inte minst Facebook-grupper för tågivrare, har förstås bidragit vid sidan av mun-mot-mun metoden.

Resebyrån har sju anställda men har fått lära upp två tidigare sommarvikarier för att klara trycket.

Signaler på ytterligare ökad efterfrågan kommer från den försäljning som redan sker av interrail-kort för sommarsemestrarna.

”Den kurvan pekar rakt uppåt. Skaffar man dem nu, när vi har specialpris, lär vi få se än rejäl ökning när sommaren närmar sig.”

Han berättar att även danskarna börjar se en liknande trend, men tror att de ligger något drygt halvår efter Sverige i utvecklingen.

”Först ville folk inte åka tåg så då monterade danskarna ned sina förbindelser. Nu arbetas det mycket på att bygga upp dem igen.”

Kampanjer, som ”Flygfritt 2019”, har förstås hjälpt till att få upp ögonen på svenskarna. I kampanjen utmanar den 37-åriga Styrsöbon Maja Rosén svenskarna att ta ett kollektivt ansvar för att minska sitt flygande.

Läs mer: Bytte läkarlinjen mot kampanjen Flygfritt 2019 – "Jag är tacksam för att klimatförändringen fått mig att leva här och nu"

"Jag tyckte som de flesta andra att det finns fantastiska ställen i världen, men jag ser hellre att de får fortsätta att vara fantastiska än att jag nödvändigtvis måste besöka dem."

Samtidigt som trenden att byta ut flyget växt sig starkare pågår en massa andra förändringar inom själva flygindustrin.

I såväl Sverige, Norge och Finland lockar elflygplanens löften om flygningar utan koldioxidutsläpp. Det första svenska planet lyfte från Bromma flygplats i juni.

I forskningens frontlinjer går utvecklingen snabbt. I den vetenskapliga tidskriften Nature presenterar en grupp forskare från MIT resultatet av ett experiment med ett elfygplan, drivet av batteri, som inte använder några rörliga delar i motorn.

Det omkring 2,5 kilo tunga planet med ett vingspann på 10 meter flög omkring 60 meter, nästan helt ljudlöst och utan utsläpp.

Metoden de använde sig av kallas "electroaerodynamics" och innebär att el får joner att accelerera i en vätska. Idén har funnits sedan 1960-talet men enligt Nature är det första gången ett sådant plan har flugit.

Läs mer: Milstolpe: Världens första elflygplan utan rörliga delar har premiärflugit

Affärsmodellen håller också på att förändras. Iceland airs lågprisbolag Wow Air tror att flygbolagen snart kommer att betala för att få kunder att flyga. De spår att den stora tillväxten kommer att komma från det som sker innan och efter flyget. Där jobbar bolagen nu aktivt för att skapa kommersiella partnerskap med olika aktörer som transportbolag, hotell och butiker på flygplatsen.

Läs om fler spännande trender från året som gått:

Krypto-niten: Bitcoin blev allas slagpåse när febern övergick i frossa

Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant