Starbucks-utmanaren Luckin blir Kinas senaste unicorn – tar in 200 miljoner dollar

Kinesiska kaffekedjan Luckin startade sin verksamhet i år, men värderas redan till 2,2 miljarder dollar.

Den kinesiska kaffekedjan Luckin Coffee har tagit in 200 miljoner dollar under en finansieringsrunda som värderar företaget till 2,2 miljarder dollar. Det skriver Techcrunch.

Rundan var av typen Series-B och pengarna kom bland annat från existerande ägare så som Singapores statliga förmögenhetsfond GIC och kinesiska statskontrollerade China International Capital Corporation.

Luckin uppger via medgrundare och vd Qian Zhiya att man tänker använda pengarna till att investera mer i produkter, teknik och affärsutveckling.

Luckin startade sin verksamhet i år men har redan hunnit växa till 21 kinesiska städer där man har över 1 700 butiker. Det kan jämföras med Starbucks bestånd på 3 300 butiker i Kina.

Företagen är direkta rivaler men Luckin har något som får det att sticka ut, nämligen att man erbjuder kaffeleveranser. Detta har hjälpt bolaget att bygga ett nätverk med kontorsanställda som gärna vill ha kaffe men inte alltid kan gå och köpa eftersom de är för upptagna vid skrivbordet, skriver tekniksajten.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST