Hon var Steve Jobs marknadschef när Iphone lanserades: "Nu är en fantastisk tid för marknadsförare"

Allison Johnson var Steve Jobs marknadschef under de viktiga åren då iPhone och iPad lanserades. Men orden ”varumärke” och ”marknadsföring” var förbjudna, berättar hon i podcasten Heja Framtiden under sitt besök i Stockholm.

Allison Johnson har en unik erfarenhet från sitt arbete med marknadsföring på Apple under åren 2005-2011. Innan dess har hon varit på jättar som IBM, Netscape och HP och är en riktigt Silicon Valley-veteran.

Efter sina år på Apple har hon applicerat sina kunskaper och erfarenheter på andra bolag – dels genom den inkubatordoftande riskkapitalstudion West, dels genom sin egen konsultverksamhet.

Men varför fick man inte använda orden "brand" och "marketing" i varumärkesbyggandet?

HEJA FRAMTIDEN

Podcasten Heja framtiden vill lyfta nyheter kring positiv utveckling och tekniska möjligheter och föra samtal kring hur vi kan skapa en bättre framtid tillsammans.

I detta avsnitt intervjuar Christian von Essen Allison Johnson, som arbetade med marknadsföring på Apple från 2005 till 2011. 

"De orden var förbjudna eftersom Steve menade att folk inte köper ett varumärke – de köper produkter. Vi var tvungna att se i detalj på varenda liten interaktion en kund hade med våra produkter och vårt företag. Det handlade inte om att bygga ett varumärke, det handlade om att bygga tillit. Allt vi gjorde var utifrån kundens bästa." 

Allison Johnson menar att när alla digitala verktyg finns till hands, blir den mänskliga aspekten desto viktigare. 

"Det är en fantastisk tid för marknadsförare. De har delvis en ny roll eftersom de plötsligt kan mäta allting. De måste förstå själva konsten med storytelling och design, samtidigt som de måste behärska vetenskapen och analysinstrumenten. Men i slutändan måste du kunna svara på frågan "varför", och då spelar det ingen roll hur mycket data du har." 

Hur har Silicon Valley förändrats under de senaste 20 åren? 

"Det är en unik plats, ett fantastiskt ekosystem med en attityd att allt är möjligt. Men jag tror att vi alltmer måste börja hantera det ansvar som tekniken vi utvecklar medför". 

Ser du många diskussioner kring etik och moral? 

"Jag önskar att jag såg fler av dem. Det finns diskussioner, men jag skulle vilja att de tog sig hela vägen in i ekosystemets kärna. Mångfald och jämställdhet är också problem i Silicon Valley, speciellt när man skapar produkter och tjänster som har en så pass stor samhällspåverkan." 

Allison Johnson är generellt mycket optimistisk kring tekniken och dess möjligheter i framtiden. Men det kräver också ett skifte i synsätt. 

"Jag tror stenhårt på teknikens roll i samhällets utveckling, men vi måste göra det på ett sätt som är humant. Vi måste få in de här frågorna i företagens DNA, och då gäller det att vi har svar som vi kan vara stolta över – även 10 eller 20 år senare."  

Lyssna på hela konversationen, som denna gång är på engelska, mellan Christian von Essen och Allison Johnson i Heja Framtiden avsnitt 34.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Lågprisflygbolaget som blev världskänt för 49-dollarsflighter över Atlanten allt närmare konkurs – Icelandair drar sig ur räddningsaktion
  2. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  3. Fondens floppår drabbade 300 000 sparare – nu lämnar förvaltaren
  4. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  5. En av Sveriges smartaste energiinnovationer tokrusar på börsen
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.