Trainee orsakade "annonsöversvämning" – kostar Google 90 miljoner

Det gick snett under en övning hos Google och en praktikant råkade skicka iväg felaktiga annonser till "ett enormt antal" webbsidor och appar, skriver Financial Times.

En trainee på sökjätten Google tryckte fel under en övning och råkade skicka iväg exempelannonser till massvis av webbsidor och appar, skriver Financial Times.

Felet, som skedde i tisdags, gjorde att en fejkad annons, en gulsvart rektangel, dök upp under omkring 45 minuter.

Läs även: Samsung lägger 100 miljarder kronor på reklam

Google bekräftade misstaget under onsdagen och meddelade att man ska ersätta publicister som köpt annonser. Sökjätten gav inga indikationer på kostnaden, men enligt Financial Times, som hänvisor till källor i reklambranschen, uppgår summan potentiellt till motsvarande omkring 90 miljoner kronor.

Misstaget skedde när en grupp praktikanter på Google skulle lära sig att använda bolagets programmatiska annonssystem.

En av praktikanterna gick längre än vad som var avsett och råkade skicka iväg en faktisk köporder, för uppemot tio gånger det faktiska marknadsvärdet, till Googles auktionssystem vilket tog bolaget 45 minuter att upptäcka.

Google uppges nu se över sina rutiner för att undvika liknande incidenter.

Läs även: "Som vi gjorde med tobaken 1965" - Brittiska spelbolag slutar med tv-reklam under matcher


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant